    From: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nsp, a narodowość
    Date: Sun, 10 Apr 2011 13:00:05 +0200

    On 10/04/2011 12:26, Firankowy potwór wrote:

    > Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mylisz się, w obu krajach nie ma statusu narodu, jedynie grupy etnicznej

    Odnosiłem się do obu twierdzeń: 1) lista mniejszości narodowych jest
    zdefiniowana odgórnie, 2) narodowość śląska nie została uznana
    formalnie. W obu kwestiach w Czechach jest inaczej.

    1) Na stronach czeskiego urzędu statystycznego (czso.cz, odpowiednik
    polskiego GUS) wyraźnie operuje się terminem "slezská národnost", patrz
    np. http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/narodnosti_v_cr
    _od_r_1921

    2) W czeskim formularzu (elektronicznym ani papierowym) nie ma
    zdefiniowanych "oficjalnie zatwierdzonych" narodowości, jeżeli coś się
    chce wpisać (bo ta rubryka nie jest obowiązkowa), to trzeba wpisać
    literkę po literce narodowość według własnego przekonania.

    Patrz pozycja nr 11 (pierwsza na drugiej stronie formularza):
    http://www.czso.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/scitaci_li
    st_osob/$File/lo_vzor.pdf

    Oto tłumaczenie czeskiego formularza na polski:
    http://info.scitani.cz/eng/info_about_us/formulare/p
    olstina/lo_polstina.pdf

    I oto szczegółowe wyjaśnienia w języku polskim:
    http://info.scitani.cz/eng/info_about_us/formulare/p
    olstina/vysvetlivky_lo_polstina.pdf

    I tam jest wyraźnie napisane: "Termin narodowość oznacza przynależność
    do narodu, mniejszości narodowej lub etnicznej. O określeniu narodowości
    nie decyduje język ojczysty ani ten, którym przeważnie posługują się lub
    lepiej opanowali respondenci."

    ***

    Możemy się ewentualnie czepiać tego "narodowość (nie)została uznana
    formalnie)". Jakim więc trybem w Polsce zostały formalnie uznane różne
    narodowości świata? Nie chodzi mi tylko o polską, niemiecką, śląską, ale
    również z bardziej odległych państw Europy i całego świata? Bo jak tu
    się wprowadzi jakiś Wietnamczyk, to czy on może podać swoją narodowość
    wietnamską? Jaki polski przepis prawny uznał istnienie narodowości
    wietnamskiej?

    Zresztą "narodowość" to coś nieobiektywnego (genetycznego), to tylko
    przekonanie, coś w rodzaju wiary. Trudno więc coś takiego dobrze
    zdefiniować. Definicja w polskiej Wikipedii jest zła (bo zawiera
    "zgodnie z pochodzeniem jego przodka", ale kiedy niemowlę, które w
    jakiejś wojnie w Afryce straciło rodziców, przygarnie rodzina powiedzmy
    z Brazylii, to jakiej narodowości jest dziecko?). Narodowość w
    dzisiejszym sensie narodziła się stopniowo dopiero w drugiej połowie
    XVIII wieku, szczyt był w wieku XIX i w pierwszej połowie wieku XX,
    teraz ludzie w Europie znowu ochłonęli i przestają narodowość uważać za
    coś nadzwyczaj istotnego, po co warto się bić i mordować, choć ten
    proces ochłonięcia oczywiście trwa i będzie trwał przez pokolenia.

    Ludek