eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo"nowa rekojma" czyli Odpowiedzialnosc sprzedawcy za niezgodnosc z umowa › Re: "nowa rekojma" czyli Odpowiedzialnosc sprzedawcy za niezgodnosc z umowa
    From: "Andrzej i B." <andrzejibeata@"nospam"tlen.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "nowa rekojma" czyli Odpowiedzialnosc sprzedawcy za niezgodnosc z umowa
    Date: Thu, 20 Mar 2003 09:07:05 +0100

    > Chodzi mi o tzw. "nowa rekojmia" czyli jak to sie obecnie fachowo nazywa
    > "Odpowiedzialnosc sprzedawcy za niezgodnosc z umowa".

    Może ze mną się nie zgodzicie ale napiszę to co czytałem i jak tłumaczyli to
    inny prawnicy.
    Nie jest to to samo co rękojmia, jest to " niezgodność towaru z umową" i z
    momentem powoływania się na ta niezgodność ( nie gwarancje) należy wykazać
    iż towar w momencie zakupu posiadał taką niezgodność np. opis produktu (lub
    sprzedawca twierdzi iż coś ma taką funkcję) a okazuje się iż jest to całkiem
    co innego. Natomiast uszkodzenie powstałe w tym okresie nie jest argumentem
    na powołanie się na niezgodność gdyż nikt nie zapewniał iż coś jest nie
    psujące a nawet często sprzedawcy twierdza iż zdarza się przecież są od tego
    serwisy. Należało by wykazać iż taka wada była w momencie zakupu a bez
    biegłego się to nie obędzie gdy urządzenie pracowało poprawnie przez pewien
    czas. Nie należy tego rozumieć jako 2 letniej gwarancji czy nieistniejącej
    rękojmi. Kiedyś odpowiadał gwarant ( w zakresie umowy gwarancyjnej) i
    obligatoryjnie sprzedawca ( nawet bardziej z powodu rygorystycznej rękojmi).
    Obecnie Gwarant mniej więcej po staremu i sprzedawca w zakresie zgodności
    towaru z umową ( pewnie już niedługo przyzwyczaimy się do tego zwrotu ) w
    myśl powiedzenia " widziały gały co brały" jeśli wydany towar był zgodny z
    umową kupującego i sprzedającego. Nie porównałbym tego z rękojmią bo to
    jednak całkiem inne pojęcia. Ale pewnie właściwą wykładnię wyjaśnią
    Federacje konsumentów bo dla nich to chleb powszedni. Ta wykładnia którą
    przytoczyłem była sensownie argumentowana.

    Pozdrowienia Andrzej