  • 1. Data: 2008-05-14 11:22:00
    Temat: nieruchomości, upust 95%, 5 letni okres "ochronny"
    Od: "Ł.S." <s...@o...pl>

    Witam serdecznie,

    Potrzebuję porady prawnej, a w zasadzie notarialnej.
    Krótko o problemie: W lipcu 2003r. mój dziadek nabył nieruchomość w
    atrakcyjnej cenie - z bonifikatą - 95% wartości mieszkania. W umowie jest
    klauzula iż w przypadku sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat ową
    bonifikatę należy zwrócić. W styczniu 2005 został podpisany akt darowizny -
    od tego momentu właścicielem nieruchomości jestem ja. Dziadek już nie żyje.
    Owe "5 lat" mija 31 lipca 2008.

    Czy oznacza to, że z dniem 1 sierpnia mogę sprzedać nieruchomość nie
    zwracając gminie 95% wartości mieszkania? Czy może dopiero 1 stycznia 2009?
    A może jest to 5 lat od momentu podpisania aktu darowizny a więc dopiero w
    styczniu 2010.

    Oraz jakie polityki prowadzenia takich spraw się stosuje. Stąpamy bowiem po
    cieńkim lodzie i chciałbym uniknąć "wielkiej wpadki", w której to okazałoby
    się że należy w zasadzie zapłacić 95% wartości mieszkania. Czy w takim
    wypadku najlepiej poprosić o pisemne potwierdzenie prezydenta miasta? Czy
    inną instytucję? Kto ma obowiązek udzielić mi takiej, jednoznacznej,
    pisemnej odpowiedzi.

    Posiadam komplet zeskanowanych dokumentów, tj.:
    - Protokuł rokowań
    -akt notarialny - umowa sprzedaży (gmina - dziadek)
    -akt notarialmny - testament (dziadek-ja)
    - ksiega wieczysta
    -zawiadomienie - wpis własności
    -akt notarialny - umowa darowizny (dziadek-ja)

    Proszę o pomoc, informacje, do kogo pójść z problem, jak go rozwiązać
    ostatecznie.

    Dziękuję!
    Proszę również o informację jaka byłaby dopłata gdybym poprosił o taką
    poradę również w wersji klasycznej - wydruk, pieczątka - podesłane do mnie
    pocztą polską.

    Z poważaniem
    Łukasz

  • 2. Data: 2008-05-14 13:38:01
    Temat: Re: nieruchomości, upust 95%, 5 letni okres "ochronny"
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 May 2008 13:22:00 +0200, Ł.S. napisał(a):

> [...]
    > od tego momentu właścicielem nieruchomości jestem ja. Dziadek już nie żyje.

    Najpierw sprawdź w umowie czy tam jest mowa o "sprzedaży" czy o "zbyciu"
    przed upływem 5 lat. Zazwyczaj w tych umowach było "zbycie". A wtedy
    dziadek darując ci mieszkanie już naruszył warunki tej umowy. I masz
    całkiem inny problem niż ci się wydawało.

  • 3. Data: 2008-05-14 13:50:11
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    jureq pisze:

> [...]
    > dziadek darując ci mieszkanie już naruszył warunki tej umowy. I masz
    > całkiem inny problem niż ci się wydawało.
    Tylko nalezy doczytac w przepisach czy darowizna wewnatrz najblizszej
    rodziny liczy sie jako zbycie.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 4. Data: 2008-05-14 13:58:34
    Od: "Ł.S." <s...@o...pl>

> [...]
    > dziadek darując ci mieszkanie już naruszył warunki tej umowy. I masz
    > całkiem inny problem niż ci się wydawało.

    Spokojnie, darowizna była w styczniu 2005 więc gmian już dawno by mnie
    ścignęła.
    Poza tym wszystko bylo załatwiane przecież przez notariusza i raczej nikt by
    nie dopuścił do takich wpadek.
    Scan punktu 8 umowy sprzedazy ktory chyba wiele wyjasnia:
    http://www.voila.pl/262/50izd/?1

    Nie mniej dziękuje za poruszenie tego wątku i zaserwowanie mi tzw. stanu
    przedzawałowego ;-)

    pozdrawiam

    Łukasz

  • 5. Data: 2008-05-14 14:07:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 May 2008 15:58:34 +0200, Ł.S. napisał(a):

    > Scan punktu 8 umowy sprzedazy ktory chyba wiele wyjasnia:
    > http://www.voila.pl/262/50izd/?1

    A przeczytałeś par. 8.3 z tego skanu? Przecież tam masz odpowiedź na twoje
    pytania.

  • 6. Data: 2008-05-14 14:11:40
    Od: "Ł.S." <s...@o...pl>

    > A przeczytałeś par. 8.3 z tego skanu? Przecież tam masz odpowiedź na twoje
    > pytania.

    Tak zakladajac ze umowa zostala podpisana 31 lipca 2003roku to 5 lat mija 31
    lipca 2008 roku czyli za 2,5 miesiaca. Tak to wiem.
    Domyslam sie tez ze teraz jakbym sprzedal mieszkanie - place 95%,
    Moje puytanie jednak brzmi czy 1 sierpnia to napewno dobra data. Slyszalem
    np informacje ze w niektorych przypadkach liczy sie rok kalendarzowy.
    Nie chce "wtopy" dlatego poruszylem tu na grupie ten temat i grzecznie
    poprosilem o Wasze odczucia, odowiedzi, pomoc....

    pozdrawiam

    Łukasz

  • 7. Data: 2008-05-14 14:15:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 May 2008 14:07:39 +0000, jureq napisał(a):

    > A przeczytałeś par. 8.3 z tego skanu? Przecież tam masz odpowiedź na twoje
    > pytania.

    Sorry. Ja też to niedokładnie przeczytałem. Tam jest mowa tylko o osobie
    "bliskiej spadkodawcy". Prawdopodobienie ktoś (notariusz?) się pomylił i
    napisał "spadkodawcy" zamiast "darczyńcy". Ale formalnie rzecz biorąc p. 3
    ciebie nie dotyczy. Obowiązuje cię tylko p. 2. I wydaje mi się, że jeśli w
    jakiejś ustawie nie ma szczególowych przepisów dotyczących tej sytuacji,
    to mogłeś sprzedać to mieszkanie następnego dnia po darowiźnie bez zwrotu
    tej obniżki.

  • 8. Data: 2008-05-14 14:24:02
    Od: "Ł.S." <s...@o...pl>

> [...]
    > to mogłeś sprzedać to mieszkanie następnego dnia po darowiźnie bez zwrotu

    No wlasnie jeden wyraz moze wiele namieszac dlatego pytam.
    Posumowujac:
    Spadkowawca = moj dziadek
    Obdarowany= ja

    No i
    w ptk2 pisze ze nie place z dziadkem 95% bo jestesmy najblizsza rodzina
    w ptk3 pisze: Ze jako najblizsza rodzina rowniez nier moge przez 5 lat
    sprzedac i tez zostala na mnie nalozona klauzula.

    Tak to zrozumialem a widze ze Ty interpretujesz to inaczej....

    Ciekawe co na to inni??

    pozdrawiam

    Łukasz

  • 9. Data: 2008-05-14 22:29:10
    Od: kauzyperda <l...@Z...eu>

    Ł.S. pisze:

> [...]
    > w ptk3 pisze: Ze jako najblizsza rodzina rowniez nier moge przez 5 lat
    > sprzedac i tez zostala na mnie nalozona klauzula.

    Dobrze zrozumiales.

    To gdzie wyslac fakturke? ;-) Oczywiscie poczta polska i z pieczatka :->

    --
    pozdr
    luck

  • 10. Data: 2008-05-15 05:16:03
    Od: "Ł.S." <s...@o...pl>

    > Dobrze zrozumiales.

    Ale co z datą bo to dla mnie kluczowa sprawa. Slyszalem gdzies "opowiesc" ze
    czasami liczy sie rok kalendarzowy a wiec dopiero1 stycznia 2008 bym mogl
    sprzedac a nie sierpnia 2007.
    Chcialbym to poprostu zweryfikowac,

    No i drugie pytanie - czy w gminie na moje zyczenie maja obowiazek napisac
    mi odpowiedz dotyczaca analizy umow i informacji czy bede mogl 1 sierpnia to
    sprzedac?

    pozdrawiam

    Łukasz