    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieruchomosc/spadek
    Date: Sun, 16 Mar 2003 15:13:33 +0000 (UTC)

    Marcin Olender <d...@g...pl> napisał(a):

    > "Jarosław Matejczuk" <j...@j...net> wrote in message
    03.jasien.net...

    > wiadomości

    > He??? Gdzie ( daj namiary, sygnatury )? Czyli zawiesza sie, z przyczyn dla
    > mnie niejasnych, naczelna zasade domniemania dobrej wiary z art. 7 Kc?
    > Wybacz, ale cos mi sie nie chce w to wierzyc.

    Nikt tu nie zwiesza domniemania dobrej wiary z art. 7 kc. I w takim
    przypadku to domniemanie jest punktem wyjscia - w stosunku do posiadacza
    samoistnego dazacego do zasiedzenia nieruchomosci tez domniemywa sie "na
    wejsciu" jego dobra wiare. Podnoszac jednak fakt, ze byl on nieformalnym
    nabywca nieruchomosci (tzn. nie dochowal wymogu formy aktu notarialnego przy
    nabyciu), tym samy obalamy domniemanie dobraj wiary i udowadniamy, ze
    posiadacz jest w zlej wierze. Wynika to z samej istoty pojecia dobrej i zlej
    wiary. W dobrej wierze jest ktos, kto wierzy, ze przysluguje mu do rzeczy
    tytul prawny i jego wiara jest usprawiedliwiona (tzn. nie ma on praktycznie
    rozsadnej mozliwosci wiedziec, ze jest inaczej, np. ze akt notarialny
    nabycia nieruchomosci byl z jakiejs przyczyny newazny). W pozostalych
    przypadkach nabywca jest w zlej wierze, bo wiedzial lub przy zachowaniu
    nalezytej starannosci powinien byl wiedziec, ze tytul prawny mu nie
    przysluguje. Takim nabywca jest wlasnie nieformalny nabywca nieruchomosci,
    bo albo wiedzial, ze konieczna jest forma aktu notarialnego, albo powinien
    byl wiedziec i dobra wiara go nie chroni.
    Orzecznictwo to uksztaltowalo sie dlatego, ze w latach 60-tych i 70-tych
    bardzo powszechny byl tzw. nieformalny obrot nieruchomosciami glownie
    rolnymi, przede wszystkim z tej przyczyny, ze starano sie w ten sposob
    obejsc reglamentacyjna kontrole tego obrotu przez panstwo. Problem byl tak
    powazny, ze wydawano w tamtym czasie nawet akty ustawowe,
    ktore "uwlaszczaly" takich nieformalnych nabywcow przyznajac im prawo
    wlasnosci.

    > E tam.

    Rowniez i tutaj autor poprzedniego posta ma racje. Posiadacza uwaza sie
    wprawdzie "na wejsciu" jako posiadajacego samoistnie (art. 339 kc), lecz
    jesli w sprawie uczestnicza wlasciciele przeciwko ktorym biegnie
    zasiedzenie, to staraja sie oni zawsze obalic to domniemanie, np.
    udowadniajac, ze miedzy nimi a posiadaczem istnial stosunek prawny (np.
    dzierzawy), ktory uzasadnia tylko posiadanie zalezne, nie prowadzace do
    zasiedzenia. Badz, ze posiadacz nie posiadal "jak wlasciciel", tzn. np. nie
    placil podatkow, nie traktowal nieruchomosci na zewnatrz jako "swojej".

    Pozdrawiam
    Przemek