    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: nieruchomosc/spadek
    Date: Sat, 15 Mar 2003 20:45:26 +0100

    | jest taka sprawa: ktoś mieszka sobie na działce i nie ma prawa
    | własności, bo o to nie dba. czy coś mu prawnie przysługuje jeśli
    | mieszkał tam od 40 lat?

    Zobacz art. 172 kc. Generalnie po 30 latach przysługuje mu prawo własności
    przez zasiedzenie.

    | a co się dzieje jeśli nie uregulował tych spraw i sobie po prostu
    | umarł? czy spadkobiercy mogą rościć jakieś prawa do tej nieruchomości?

    Tak, mają prawo własności przez zasiedzenie. Stosuje się art. 176 kc.
    Generalnie po 30 latach, to nie jest ważne, w jaki sposób spadkodawca wszedł
    posiadanie tej nieruchomości.

    | od czego powinno się zacząć jeśli nic nie wiem o danej działce/domu?
    | rozumiem że pewnie od obejrzenia księgi wieczystej w sądzie.
    | czy musze znać numer tej księgi czy wystarczy znajomość adresu?

    A tu już niewiele poradzę, bo ja korzystam z dość pokrętnego i pewnie nie
    każdemu dostępnego sposobu. W sądzie musisz mieć numer księgi wieczystej.
    Numery ksiąg wieczystych - o ile się nie mylę - dla poszczególnych działek
    mają w gminie. Ale nie wiem, czy podadzą. Mają to w związku z podatkiem i
    chyba w geodezji.

    Jeśli nikt inny nie poda Ci lepszej recepty, to najpierw jako spadkobiercy
    wystąpcie do sądu o stwierdzenie nabycia spadku. Tam się nie podaje co w
    jego skład wchodzi. Mając takie stwierdzenie, możesz już przed każdym
    urzędem występować jako właściciel (no choćby w części ułamkowej). To
    powinno bardzo ułatwić zadanie. Bez stwierdzenia, to będą Ci wszyscy rzucać
    kłody pod nogi. Tajemnica, ochrona danych osobowych itd.