  • 1. Data: 2003-02-05 15:32:14
    Temat: nakaz rewizji
    Od: "MG" <m...@g...pl>

    jak to jest z nakazem rewizji dotyczacym przeszukania mieszkania w celu
    znalezienia np nielegalnego oprogramowania, czy wystarczy podejrzenie tylko,
    kto moze wydac taki nakaz i jak jest procedura
    jesli sa gdzies w internecie skrocone i najistotniejsze informacje na ten
    temat to prosze podac adres :)

  • 2. Data: 2003-02-05 17:48:28
    Temat: Re: nakaz rewizji
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-02-05 16:32, Użytkownik MG napisał:
    > jak to jest z nakazem rewizji dotyczacym przeszukania mieszkania w celu
    > znalezienia np nielegalnego oprogramowania, czy wystarczy podejrzenie tylko,

    kpk = ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz.U.
    z 1997 r. Nr 89, poz. 555 z późn. zm.)
    dostępny pod adresem:
    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Main/WDU1997089055
    5?OpenDocument

    Art. 219. § 1 kpk (...) w celu znalezienia rzeczy mogących stanowić
    dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym, można
    dokonać przeszukania pomieszczeń i innych miejsc, jeżeli istnieją
    __uzasadnione__ __podstawy__ do przypuszczenia, że (...) wymienione
    rzeczy tam się znajdują.

    Z powyższego przepisu, że dokonanie czynności przeszukania musi być
    "poparte" UZASADNIONYMI PODSTAWAMI (np.: wiarygodne zawiadomienie o
    popełnieniu przestępstwa). W przeciwnym razie przeszukanie będzie
    __sprzeczne__ __z__ __prawem__ (K. Dudka "Ochrona prawa do prywatności i
    jej ograniczenia w polskim prawie karnym", Czasopismo Prawa Karnego i
    Nauk Penalnych nr 2/2000 r. : "(...)w sytuacji, gdy w momencie
    rozpoczęcia czynności nie istniała materialna przesłanka przeszukania
    [czyli uzasadnione przypuszczenie, że w miejscu przeszukania znajdują
    się dowody w sprawie-przyp. mój], ze względu na to, że czynności, o
    której mowa, ingeruje bezpośrednio w prawo do prywatności jednostki,
    nawet jeśli znaleziono dowody popełnienia przestępstwa, w sprawie o
    które prowadzone jest postępowanie lub też dowody innego przestępstwa,
    należy uznać całą czynność przeszukania za nielegalną, a dowody
    znalezione w trakcie czynności nie będą mogły być wykorzystane w
    procesie karnym")

    > kto moze wydac taki nakaz i jak jest procedura

    Art. 217 § 3 kpk "Jeżeli wydania żąda organ nie będący prokuratorem,
    przedstawia osobie mającej u siebie rzeczy podlegające wydaniu
    postanowienie sądu lub prokuratora, a gdy uzyskanie postanowienia nie
    było uprzednio możliwe, okazuje nakaz kierownika swojej jednostki lub
    legitymację służbową, a następnie zwraca się niezwłocznie do sądu lub
    prokuratora o zatwierdzenie zatrzymania rzeczy. Osobie tej należy
    doręczyć, w terminie 7 dni od zatrzymania rzeczy, postanowienie sądu lub
    prokuratora w przedmiocie zatwierdzenia tej czynności".

    Art. 220 kpk
    § 1. Przeszukania może dokonać prokurator albo na polecenie sądu lub
    prokuratora Policja, a w wypadkach wskazanych w ustawie - także inny organ.
    § 2. Postanowienie sądu lub prokuratora należy okazać osobie, u której
    przeszukanie ma być przeprowadzone.
    § 3. W wypadkach nie cierpiących zwłoki, jeżeli postanowienie sądu lub
    prokuratora nie mogło być wydane, stosuje się odpowiednio art. 217 § 3.

    Nie wiem o jaką "procedurę" chodzi (czy o procedurę wydawania nakazu
    przeszukania, czy przeprowadzania samego przeszukania; jeśli o to
    ostatnie, to odsyłam do rozdziału 25 kpk)

    Jubei