    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: lekarz stwierdził, że
    Date: Tue, 2 Nov 2004 19:42:05 +0100

    Użytkownik "PAweł" <p...@w...uzyjskrotu.pl> napisał w
    wiadomości news:cm84k0$3u4$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    dyscyplinarna,
    > gdyby lekarz UZALEŻNIŁ udzielenia pomocy lekarskiej (bo wbrew temu, co
    > piszesz, chodziło tu nie wyłącznie o badanie, ale o udzielenie pomocy w
    > jednak poważnej chorobie,- opisywane dzicko musiało byc przecież
    > hospitalizowane) Twojemu dziecku z krwotokiem (choć, jak dopiero PÓŹNIEJ
    > okazało się, nie śmiertelnym) od odtańczenia przez Ciebie samby z
    figurami
    > i odśpiewania pięśni "Wołga, Wołga", czyli spełnienia przez Ciebie
    > nieistotnych w tej sytuacji warunków, do stawiania których lekarz w sposób

    Zajrzyj do ustawy, a zrozumiesz, że z punktu widzenia prawa niestety tak
    jest. Sama odmowa świadczenia usługi jest tylko wykroczeniem. By przerodziła
    się w przestępstwo trzeba by było dowieść, ze istniało niebezpieczeństwo dla
    zdrowia lub życia.

    Co więcej, mogą istnieć sytuacje, gdy lekarz ma prawo w ogóle odmówić
    świadczenia takiej pomocy, o ile jej brak nie zagraża bezpośrednio zdrowiu
    lub życiu. Jak choćby brak ubezpieczenia rzeczonej osoby oraz gotowości
    zapłaty za usługę.

    > Myślę, że takie stawianie sprawy nie ma sensu. Jeśli bowiem uznać, że
    > przytaczany opis jest nieprawdziwy, to jedynym uprawnionym wnioskiem jest
    wg
    > mnie żądanie ustalenia prawdziwego przebiegu wydarzeń.
    > Wszelkie bowiem inne dywagacje na ten temat są wyłącznie ćwiczeniem
    fantazji
    > dywagującego:).

    moje powątpiewanie w prawdziwość opisu wynika z doświadczenia. Niestety
    dziennikarze często naciągają prawdę, by była bardziej sensacyjna. Po za tym
    zaznaczyłem, ze to moje dywagacje. Do rzeczy nic nie mają, bowiem jak
    napisałem znaczenie dla oceny prawnej znaczenia miało przede wszystkim to,
    czy brak natychmiastowej pomocy mógł zagrażać życiu lub zdrowiu i to
    bezpośrednio.