  • 1. Data: 2003-07-19 17:06:53
    Temat: legalnosc sieci radiowych
    Od: Tomek <m...@n...pl>

    Witam,

    Chcac udostepniac internet znajomym poprzez lacze radiowe 2,4GHz czego
    formalnie potrzebuje zeby to bylo legalne. Zgoda od spoldzielni
    mieszkaniowej jest na instalacje, czy z nadzrou/inspekcji budowlanej cos
    wymagane jest? zezwoelnie z ministerstwa infrastruktury albo URTiP ? czy
    wymagane sa jakies koncesje zeby nadawac antenami zewnetrznymi
    podlaczonymi do wapow ? podobno czestotliwosci 2,4-2,5GHz zostaly
    uwolnione od obowiazku posiadania zezwolen. W ktorym Dz.U moglbym sie
    czegos wiecej o tym dowiedziec?

    Jest do tego jescze kwestia jedna, czy rejestrujac siec jako wlasnosc
    stowarzyszenia nonprofit musimy postarac sie o pozwolenie na swiadczenie
    uslug providera?

    Z gory dziekuje za pomoc,

    --
    Pozdrawiam,
    Mi-Go

  • 2. Data: 2003-07-19 17:14:48
    Temat: Re: legalnosc sieci radiowych
    Od: dan <d...@p...pl>

    podobno czestotliwosci 2,4-2,5GHz zostaly
    > uwolnione od obowiazku posiadania zezwolen. W ktorym Dz.U moglbym sie
    > czegos wiecej o tym dowiedziec?

    tam znajdziesz info i linka do ustawy: http://techdan.pl/wifi.php

    Pozdrawiam
    Dan

  • 3. Data: 2003-07-19 22:05:05
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Tomek m...@n...pl popelnil nastepujaca wiadomosc
    bfbttj$15r$...@n...news.tpi.pl:

    > Chcac udostepniac internet znajomym poprzez lacze radiowe 2,4GHz czego
    > formalnie potrzebuje zeby to bylo legalne.

    W duzym skrócie, bo bylo 1001 razy walkowane:
    - rejestracja przedsiebiorcy lub stowarzyszenia,
    - rejestracja dzialalnosci telekomunikacyjnej w URTiP (zawsze!) za 11
    zlotych,
    - zgoda spóldzielni na montaz urzadzen (anteny na dachu bodajze ponad 1,5 m
    wymagaja pozwolenia budowlanego),
    - WiFi jest wolne dla urzadzen o mocy <100 mW (mierzone w odleglosci 10 m od
    anteny) - ale uwazaj na polskie antenki zewnetrzne "podchodzace" np. do
    accesspointów D-Link - to nie ma swiadectwa zgodnosci!

    --
    Olgierd

  • 4. Data: 2003-07-19 22:55:26
    Od: Tomek <m...@n...pl>

    Użytkownik Olgierd napisał:

> [...]
    > anteny) - ale uwazaj na polskie antenki zewnetrzne "podchodzace" np. do
    > accesspointów D-Link - to nie ma swiadectwa zgodnosci!

    Wielkie dzięki, Olgiert

  • 5. Data: 2003-07-20 05:09:50
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    > - WiFi jest wolne dla urzadzen o mocy <100 mW (mierzone w odleglosci 10 m od
    > anteny) - ale uwazaj na polskie antenki zewnetrzne "podchodzace" np. do
    > accesspointów D-Link - to nie ma swiadectwa zgodnosci!

    Nieprawda, urzadzenia moga pracowac z moca do 100mW EIRP, poza tym musza
    posiadac dokumenty dopuszczajace do obrotu jako komplet (tj. razem z
    antena). EIRP to wartosc teoretyczna ktorej sie nie mierzy 10m od
    anteny, tylko liczy ze wzoru.

    Leszek

  • 6. Data: 2003-07-20 09:42:32
    Od: "Olgierd" <c...@w...pl>

    Wielce Czcigodny Leszek r...@p...pl-nospam popełnił następującą
    wiadomość M...@n...onet.pl:

> [...]
    > razem z
    > antena). EIRP to wartosc teoretyczna ktorej sie nie mierzy 10m od

    Wiesz co, napisałem "max. 100 mW" więc nie wiem o co chodzi, chyba że o tę
    zastępczą izotropową moc promieniowania, ale dla mnie to jest zbyt bliskie
    bombie atomowej ;)) więc wolę się nie mieszać ;) Druga sprawa, że przepis
    wyraźnie mówi o "mocy promieniowania lub natężenia pola elektromagnetycznego
    w odległości 10 m" (cytuję za Aneksem nr 3 do rozporządzenia Ministra
    Infrastruktury z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie urządzeń radiowych
    nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia,
    Dz.U. Nr 128 poz 1162). Co do kompletu - nie chodzi przecież o to, że musi
    być całość od jednego producenta, musi być dopuszczenie np. na antenę A +
    accesspointa B.
    Myślę, że obaj mamy rację, z tym, że Ty byłeś precyzyjniejszy ;)

    --
    Olgierd

  • 7. Data: 2003-07-20 10:02:49
    Od: Tomek <m...@n...pl>

> [...]

    > accesspointa B.
    > Myślę, że obaj mamy rację, z tym, że Ty byłeś precyzyjniejszy ;)

    Hm, to jak jest? Aby spelnic wszystkie warunki ustawy powinenem zakupic
    gotowy zestaw wap + antena zewnetrzna z homologacja? Cy moge kupic u
    odzeilnych dostawcow: wapa z homologacja i u inengo antene rowniez z
    homologacja? (btw. czy ktos zna producentow anten posiadajaych homologacje?)

    Pozdrawiam,

    --
    Mi-Go

    "Szklanki i piękna dziewczyna zawsze są w niebezpieczeństwie." (Miquel
    Cervantes)

  • 8. Data: 2003-07-20 12:20:29
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

    In article <bfdpee$kn3$1@nemesis.news.tpi.pl>, m...@n...pl says...

> [...]
    > odzeilnych dostawcow: wapa z homologacja i u inengo antene rowniez z
    > homologacja? (btw. czy ktos zna producentow anten posiadajaych homologacje?)

    Anten jak i innych elementow biernych sie nie homologuje (tzn. nie
    poddaje ocenie zgodnosci). Urzadzenie radiowe - od generatora czest. po
    koniec anteny jest traktowane jako calosc i jako takie podlega ocenie
    zgodnosci. Wymiana ktoregos z jego elementow, najczesciej anteny,
    skutkuje:

    - zmiana parametrow, czesto wlasnie EIRP;
    - utrata potwierdzenia zgodnosci, bo tworzy sie nowe urzadzenie.

    Reasumujac - kupujesz kompletne urzadzenie (nie wazne czy u jednego
    dystrybutora antene a u drugiego radio, kompletne w sensie ze stanowi
    razem calosc zaprojektowana przez producenta) ktore ma odpowiednie
    dokumenty i jest ok. Skladasz cos sam - nie jest ok.

    Leszek

  • 9. Data: 2003-07-20 12:33:10
    Od: Leszek <r...@p...pl-nospam>

> [...]
    > accesspointa B.
    > Myślę, że obaj mamy rację, z tym, że Ty byłeś precyzyjniejszy ;)

    Owszem. Rozporzadzenie to jednak powstalo na bazie zalecenia REC DEC
    0107 (http://www.ero.dk) i w zasadzie jest jego kalka. W zasadzie,
    poniewaz pojawil sie w nim maly blad - pomiedzy 'promieniowana' a 'lub'
    powinien byc przecinek, gdyz moc promieniowana (EIRP) jest zdefiniowana
    w osobnych przepisach, nie powinna zas w zadnym wypadku byc mierzona 10m
    od anteny (10m od anteny mierzy sie natezenie pola
    elektromagnetycznego), gdyz wylicza sie ja ze wzoru matematycznego. Min.
    Infrastruktury oraz URTiP wydaly pisemnie kilka interpretacji tego
    zapisu, doprecyzowujac go, z ktorych wynika ze wlasciwymi sa zapisy
    przyjete w zaleceniach ERC. Zdaje sobie sprawe, ze prawnicy obecni tutaj
    zakwestionuja zaraz mozliwosc zmiany (doprecyzowania?) zapisow aktu
    prawnego w randze Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury przez pisemne
    opinie Podsekretarza Stanu czy Deparatamentu Kontroli URTiP, jednak nie
    w tym rzecz.

    Rzecz w tym, ze kazde urzadzenie pracujace bez pozwolenia radiowego w
    pasmie 2.4GHz (m. in.) musi posiadac odpowiednie dokumenty dopuszczajace
    do obrotu, tzw. certyfikat zgodnosci. Certyfikat Zgodnosci uzyskuje sie
    po przebadaniu urzadzen w jednym z dwoch certyfikowanych laboratoriow,
    pod katem zgodnosci z norma EN 300 328 (http://www.etsi.org). Norma ta
    jednoznacznie, w odroznieniu od Rozporzadzenia, okresla sposob pomiaru
    EIRP bez zbednego miejsca na domysly.

    Tak wiec o ile mozna (choc nie radze) kwestionowac opinie Organu
    Kontrolnego na temat tego, z jakiej odleglosci i jak mierzy sie EIRP, o
    tyle Organ Kontrolny zawsze moze zakwestionowac nie posiadanie przez
    sprzet odpowiednich dokumentow dopuszczajacych do obrotu. Co tez jest
    najczesciej spotykana metoda, chocby z tego powodu ze terenowy pomiar
    EIRP jest bardzo skomplikowany i obarczony bardzo duzym bledem,
    dokumenty zas sprawdzic mozna w 10 minut.

    Ale sie rozpisalem.

    Leszek

  • 10. Data: 2003-07-20 18:12:04
    Od: dan <d...@p...pl>

> [...]
    > pod katem zgodnosci z norma EN 300 328 (http://www.etsi.org). Norma ta
    > jednoznacznie, w odroznieniu od Rozporzadzenia, okresla sposob pomiaru

    chiwlka bo nie zalapalem tego - czy to oznacza, ze urzadzenia te nie
    musza posiadac zgodnosci wydanego przez URTiP i wystarczy ETSI (nawet na
    terenie PL) ?

    Pozdrawiam
    Dan