  • 1. Data: 2008-09-22 07:43:25
    Temat: księga wieczysta vs akt notarialny
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    jest sobie następująca sytuacja:

    w księdze wieczystej jest zapisany właściciel nieruchomości (osoba nieżyjąca
    od ~25 lat )
    jakieś 7 lat temu został sporządzony akt notarialny który podobno miał
    zmieniać własność nieruchomości na spadkobierców tej osoby (troje dzieci i
    5cioro wnuków zmarłej - dzieci nieżyjących dzieci właściciela). nie wiem czy
    było postępowanie sądowe czy po prostu wszyscy spadkobiercy poszli sobie do
    notariusza i coś tam spisali (akt zawiera m.in. błędy rachunkowe -
    procentowe części nieruchomości sumują się do 99% a nie do 100%)

    nieruchomością od chwili śmierci właściciela zajmuje się dwoje jego dzieci
    (mieszkają tam, płacą podatki od nieruchomości, utrzymują nieruchomość.
    Teraz chcieli by "przejąć" nieruchomość na zasadzie zasiedzenia.

    Czy jest to możliwe prawnie (mija 25 lat od śmierci właściciela)??
    Czy mogą przemilczeć (ewentualnie z jakimi konsekwencjami) fakt istnienia
    wspomnianego aktu notarialnego??
    Jak to się stało że akt sobie a księgi wieczyste sobie :-) ??

    pzdr
    Piotr

  • 2. Data: 2008-09-22 11:15:21
    Temat: Re: księga wieczysta vs akt notarialny
    Od: MałGosia <w...@o...pl>

    P.H. napisał
> [...]
    > wszyscy spadkobiercy poszli sobie do notariusza i coś tam spisali (akt
    > zawiera m.in. błędy rachunkowe - procentowe części nieruchomości

    Notariusz nie mogl sporzadzic zadnej umowy bez postanowienia spadkowego.
    Skad przede wszystkim niby mialby pewnosc, ze ludzie, ktorzy do niego
    przyszli, to prawowici spadkobiercy?

> [...]
    > dzieci (mieszkają tam, płacą podatki od nieruchomości, utrzymują
    > nieruchomość. Teraz chcieli by "przejąć" nieruchomość na zasadzie

    Znaczy jak to? Dzieci nie sa spadkobiercami? Cos mieszasz.

> [...]
    > istnienia wspomnianego aktu notarialnego??
    > Jak to się stało że akt sobie a księgi wieczyste sobie :-) ??

    Ale co "sobie"? Co jest w ksiedze nie tak? jest wpis z tego tajemniczego
    aktu i udzialy sie nie zgadzaja? Czy tez wlascicielem figurujacym w
    ksiedze jest nadal osoba zmarla? Czy mozesz to wszystko opisac jasniej?

    pozdrawiam
    Gosia

  • 3. Data: 2008-09-22 11:52:15
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

    Użytkownik "MałGosia" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > P.H. napisał

    > Notariusz nie mogl sporzadzic zadnej umowy bez postanowienia spadkowego.
    > Skad przede wszystkim niby mialby pewnosc, ze ludzie, ktorzy do niego
    > przyszli, to prawowici spadkobiercy?

    sprawdzę wieczorem co dokładnie jest napisane w akcie - na jakiej podstawie
    został sporządzony.

    > Znaczy jak to? Dzieci nie sa spadkobiercami? Cos mieszasz.

    dzieci są spadkobiercami. odziedziczyły po 1/5 nieruchomości. obecnie
    chciałyby (na podstawie zasiedzenia) mieć po 1/2.

    > Ale co "sobie"? Co jest w ksiedze nie tak? jest wpis z tego tajemniczego
    > aktu i udzialy sie nie zgadzaja? Czy tez wlascicielem figurujacym w
    > ksiedze jest nadal osoba zmarla?

    właścicielem figurującym w księdze jest nadal osoba zmarła. czy można zatem
    przyjąć że akt jest nieważny?

  • 4. Data: 2008-09-23 08:57:16
    Od: MałGosia <w...@o...pl>

    P.H. napisał
    > właścicielem figurującym w księdze jest nadal osoba zmarła. czy można
    > zatem przyjąć że akt jest nieważny?

    Powtarzam - nie wyobrazam sobie sytuacji, ze akt zostalby sporzadzony
    bez postanowienia spadkowego. To po prostu niemozliwe prawnie. A to, ze
    ten akt istnieje, a w ksiedze nadal wpisany jest niezyjacy wlasciciel,
    nie swiadczy o tym, ze akt jest nie wazny, a tylko o tym, ze notariusz
    nie dopelnil swojego obowiazku przeslania aktu do wydzialu ksiag
    wieczystych.

    pozdrawiam
    Gosia

  • 5. Data: 2008-09-23 12:30:36
    Od: "Maluch" <n...@m...pl>

    > P.H. napisał
    >
    > Powtarzam - nie wyobrazam sobie sytuacji, ze akt zostalby sporzadzony bez
    > postanowienia spadkowego. To po prostu niemozliwe prawnie. A to, ze

    Coś pisze, że odziedziczyli po 1/5. Sam to wyliczył?. A może sąd.

> [...]
    > swiadczy o tym, ze akt jest nie wazny, a tylko o tym, ze notariusz nie
    > dopelnil swojego obowiazku przeslania aktu do wydzialu ksiag wieczystych.

    A może przyszli tylko z aktem notarialnym na podstawie którego spadkodawca
    nabył nieruchomość i z nabyciem spadku. Na pytanie o księgę? Odpowiedzieli,
    że nie ma.
    --
    Maluch