    From: "poszukiwacz" <o...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kredyt, ubezpieczenie do kredytu
    Date: Wed, 9 Jan 2013 13:45:36 +0100

    Użytkownik "k...@w...pl" napisał:
    > Czyli jednym słowem bez aktu o nabycie spadku
    > ubezpieczyciel nie podejmie żadnych działań??

    Podejmie, a nabycie spadku nie ma z tym absolutnie nic wspólnego.
    Napisałem aby "przynajmniej jeden" ze spadkobierców oświadczył
    że nabywa spadek "z dobrodziejstwem inwentarza" dlatego że:
    1) dług 2500 jest mały a jakaś "działka rolna" warta jest
    wiecej?,
    2) przyjęcie spadku "z dobrodziejstwem inwentarza" powoduje że
    żaden ze spadkobierców nie przyjmie spadku "bez dobrodziejstwa
    inwentarza" czyli tzw. "wprost" a dzięki temu chronimy wszystkich
    spadkobierców od odpowiedzialności za dług przekraczający
    wartość "inwentarza" (wartość majątku) zmarłego. Pomimo tego
    nic nie stoi na przeszkodzie aby POZOSTALI spadkobiercy w
    terminie do 6 miesięcy od daty śmierci spadkodawcy złożyli
    oświadczenia o odrzuceniu spadku. Najlepiej też aby ten który
    składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza nie posiadał własnego majątku w nieruchomościach,
    tzn. niech taka JEDNA osoba z rodziny poświęci się do obsługi
    spraw majątkowych po zmarłym. Powiedzmy że Pana matka odrzuca
    spadek oświadczeniem u notariusza więc spadek przechodzi z niej
    na jej dzieci (czyli Pana) a następnego dnia Pan przyjmuje spadek
    z dobrodziejstwem inwentarza przez oświadczenie u notariusza
    ale to jeszcze nie daje Panu wszystkich uprawnień spadkobiercy
    bo nie wiadomo ilu ich będzie ogółem wymienionych w sądowym
    "Postanowieniu o nabyciu spadku" które jest możliwe do uzyskania
    dopiero po 6 miesiącach od dnia śmierci spadkodawcy albo
    wcześniej
    - o ile już wszyscy spadkobiercy żłożyli swoje oświadczenia
    o przyjęciu lub o odrzueniu spadku.
    W oświadczeniu o przyjęciu spadku "z dobrodziejstwem inwentarza"
    jest jednak "haczyk" z którego nie zdają sobie sprawy
    spadkobiercy. Otóż BANK WCALE NIE ZAWIESZA SPŁATY MIESIĘCZNYCH
    RAT KREDYTU do czasu aż spadkobiercy (ci "dobroinwentarzowi")
    spieniężą spadek żeby w całości spłacić kapitał umowy kredytowej
    Spadkobiercy ("dobroinwentarzowi") muszą płacić raty miesiąc w
    miesiąc tak jak zmarły (kredytobiorca) i od chwili oświadczenia
    (czy od Postanowienia sądu?) o przyjęciu spadku mają obowiązek
    to robić także używając środków ze swojego majątku a nie tylko
    z majątku spadkowego (nie każdy to wie). Dlatego spadkobierca
    ("dobroinwentarzowy") powinien posiadać trochę gotówki
    na spłacanie miesięcznych rat kredytu do czasu aż spienięży
    majątek zmarłego i spłaci nim umowę kredytu (tzw. całkowita
    wcześniejsza spłata kredytu - czyli sam kapitał bez odsetek).
    Odradzam zawieranie ugody z bankiem bo wtedy spadkobierca
    odpowiada całym swoim majątkiem za spełnienie zobowiązania
    z ugody! Jeśli zaś wartość majątku jest mniejsza niż kapitał
    pozotały do spłacenia w umowie kredytowej to sprawa oczywista
    że trzeba złożyć oświadczenie o odrzuceniu spadku, pamiętając
    że spadek przejdzie wtedy na nasze dzieci lub rodziców i
    rodzeństwo więc i oni powinni go odrzucić;.
    Może siostra zmarłego źle zrobiła wysyłając formularz zgłoszenia
    roszczenia bezpośrednio do ubezpieczyciela. O wiele lepiej jest
    zrobić to za pośrednictwem placówki banku, wtedy i bank szybciej
    ustali sobie jaką kwotę odszkowania ma wymagać od ubezpieczyciela
    i macie dowód na piśmie że bank został poinformowany o zdarzeniu
    (pracownik podbija wam datę wpływu wniosku na jego kserokopii).
    Zresztą, wystarczyło do banku dostarczyć akt zgonu, kartę zgonu
    uwierzytelnioną notarialnie i koniec, niech bank sobie wypełnia
    wniosek
    samemu w końcu to bank jest uposażonym z polisy,
    a wy nie macie obowiązku prowadzić spraw za zmarłego.

    Użytkownik "k...@w...pl" napisał:
    >Po co wiec od czego jest to ubezpieczenia
    > od zgonu, skoro wyciąga się rękę po kasę rodziny
    > (spadkobierców)?

    Do chwili przyjęcia/odrzucenia spadku to spadkobiercy odpowiadają
    za długi spadkodawcy ale tylko z jego majątku więc jeśli wam
    nie zależy na majątku spadkowym to możecie poczekać ze
    złożeniem oświadczeń o odrzuceniu spadku lub przyjęciu "z dobr.
    inw." ale nie zwlekać dłużej niż 6 miesięcy od dnia śmierci
    spadkodawcy.
    Chyba że zmarły zamieszkiwał z wami i bank złośliwie naśle wam
    komornika aby sporządził spis rzeczy (inwentarza) po zmarłym.
    Tak czy inaczej nie możecie działać na ślepo, bo prawo jest
    bezlitosne.