    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 16 Mar 2013 23:07:05 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: komornik i nie moje konto
    <khq9cc$7b5$1@news.task.gda.pl> <khqbqo$2u4$1@node2.news.atman.pl>
    <khqcqe$8h3$6@dont-email.me>
    <b...@g...com>
    <khqhni$8nn$1@node2.news.atman.pl>
    <9...@g...com>
    <khqjeu$ouo$1@node1.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <khqof4$g3e$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1303140942010.1928@quad>
    <2...@g...com>
    <khsa52$1t2$3@node2.news.atman.pl>
    <1...@g...com>
    <khsg50$g1i$1@news.agh.edu.pl> <Pine.WNT.4.64.1303142340100.1752@quad>
    <khvppn$c41$1@news.agh.edu.pl> <khvpsv$9hf$1@news.task.gda.pl>
    <khvr8e$le4$1@node2.news.atman.pl>

    On Fri, 15 Mar 2013, Mr. Misio wrote:

    > i we wladaniu mamusi, a wlasciwie w jej wladaniu, bo synek nie moze (pomijam
    > fizyczna mozliwosc, skupiam sie na prawnej)

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 336.
    Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto niš
    faktycznie włada
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    jak właœciciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto niš
    faktycznie włada jak użytkownik,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zastawnik, najemca, dzierżawca lub majšcy inne prawo,
    z którym łšczy się okreœlone władztwo nad cudzš rzeczš (posiadacz zależny).
    Art. 342.
    Nie wolno naruszać samowolnie posiadania, chociażby posiadacz
    był w złej wierze.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Streszczenie: złodziej to RÓWNIEŻ POSIADACZ.
    W złej wierze, owszem.

    > bez jej zgody sprzedac go

    Ustal, czy syn ma legalne prawo "dostępu" do tego telewizora,
    czy nie. Czy w celu oglądania musi go ukraść, czy tylko
    dopuścić się "bezprawnego władania rzeczą". To JEST ważne :)

    Zajrzyj do art.155.2 oraz 169.2 (link wyżej).

    Jeśli syn miał legalny dostęp do tego telewizora, to owszem,
    mógł popełnić przestępstwo przywłaszczenia.
    Ale to nie jest kradzież.
    Nie jest to również przypadek "zgubienia".
    Sprzedany telewizor jest sprzedany i właściciel może dochodzić
    odszkodowania od "nieprawomyślnie sprzedającego", nie od
    nabywcy.

    On go MOŻE sprzedać!
    (widzisz pułapkę? Używanie "nieprawnych" określeń wysypuje
    się na fakcie, że w tym przypadku mamy TRZY możliwe stany:
    "niemożliwość fizyczną", "bezprawność niosącą skutki"
    oraz "bezprawność nie niosącą skutków", i wcale nie jest
    to ten skrajny stan).
    Idzie siedzieć za przekroczenie uprawnień, ale transakcja
    jest prawomocna.

    OT, kiedyś nasłuchałem się, że jest to całkiem poważny problem
    dla firm które wynajmują sprzęt - narzędzia, sprzęt budowlany
    itede.
    Firemka spzoo będąca "umiejętnym bankrutem" wynajmuje drogi sprzęt,
    sprzedaje, znika. Możesz szukać słupów którzy podpisali się
    pod wynajmem i wsadzić ich (pamietając że więzienia przepełnione),
    ale sprzętu nie odzyskasz.

    > Bez jej zgody nie moze nawet go ogladac :] (w sensie tego co
    > puszczaja w TV).

    Ale nie jest to sprzęt "skradziony lub zgubiony".
    To że "NIE MOŻE" nie jest tożsame z faktem, że dokonana czynność
    prawna jest nieważna!

    pzdr, Gotfryd