  • 31. Data: 2003-11-22 21:29:15
    Temat: Re: jak sie powolac
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ale powołany przez Ciebie przepis dotyczy zobowiązać cywilnych, a przepisy
    przeze mnie przywołane stanowią lex specjalis dla tych ujętych w prawie
    cywilnym. Moim zdaniem art. 409 mógłby mieć zastosowanie, gdyby nie było
    właśnie przywołanego przeze mnie unormowania.

  • 32. Data: 2003-11-23 14:53:33
    Od: kam <X...@X...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > cywilnym. Moim zdaniem art. 409 mógłby mieć zastosowanie, gdyby nie było
    > właśnie przywołanego przeze mnie unormowania.

    A nie odsyłają do prawa cywilnego? Art.84 ust.1. Dalej nie chce mi się
    czytac ;)

    KG

  • 33. Data: 2003-11-23 15:03:49
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...onet.plX> napisał w wiadomości

    > A nie odsyłają do prawa cywilnego? Art.84 ust.1. Dalej nie chce mi się
    > czytac ;)

    No własnie jak BYK odsyłają : "na zasadach określonych przepisami prawa
    cywilnego". Fajnie, że ktoś inny to widzi, bo już się zacząłem podejrzewać,
    o jakieś halucynacje.

    Depi.

  • 34. Data: 2003-11-23 18:17:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No ale w dalszej części tego artykułu unormowano zasady zwrotu. Ja to
    rozumiem w ten sposób, że w części nieunormowanej tą ustawą zastosowanie
    ma prawo cywilne. No ale w części stojącej w sprzeczności z ustawą, to
    stosuje się ustawę jako przepis szczególny.

  • 35. Data: 2003-11-23 20:11:08
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    > ma prawo cywilne. No ale w części stojącej w sprzeczności z ustawą, to
    > stosuje się ustawę jako przepis szczególny.

    No OK, ale których z nich Twoim zdaniem wyłącza stosowanie art. 409?

    Depi.

  • 36. Data: 2003-11-23 20:55:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tak się zastanawiam i zaczynam się skłaniać ku tezie, że może i faktycznie
    art. 409 powinien mieć zastosowanie. Znalazłem takie orzeczenie sądu,
    które moim zdaniem by pasowało, choć wydane na innych ustawach:

    Wyrok Sądu Apelacyjnego w Krakowie z dnia 11 września 1996 r. III AUr
    105/96 [OSA 1997/7-8 poz. 21 str. 74]

    W prawie ubezpieczeń społecznych pojęcie nienależnego świadczenia
    definiowane jest w art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o
    zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin (Dz. U. 1982 r. Nr 40
    poz. 267 z późn. zm.) z punktu widzenia osoby, która je pobrała
    stawiając - dla ustalenia obowiązku zwrotu po jej stronie - wymóg
    świadomości i premedytacji w pobraniu świadczenia nienależnego. Obowiązek
    zwrotu obciąża zatem tego - i tylko tego - kto przyjął świadczenie w złej
    wierze wiedząc, że mu się nie należy.

    Z uzasadnienia: Świadczenie (ZUS - mój przypis) nienależne jest formą
    bezpodstawnego wzbogacenia. Dochodzi do niego wtedy, gdy ten, kto je
    spełnił, działał pod wpływem błędu co do należności świadczenia; w
    szczególności w takiej sytuacji, w której nie był zobowiązany względem
    osoby, której świadczył; gdy podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony
    jego cel nie został osiągnięty, albo też gdy czynność prawna zobowiązująca
    doświadczenia była nieważna (art. 409 kc).