    From: "lublex" <l...@T...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: hasła a pracodawca
    Date: Sat, 29 Oct 2005 22:07:01 +0200

    > są mu MZ potrzebne. Do normalnej pracy administratora, wchodzenie w
    > uprawnienia każdego z użytkowników potrzebne zwykle jest.

    Kilkanaście lat byłem administratorem sieci i nigdy ani zwykle ani niezwykle
    nie było mi potrzebne wchodzenie w uprawnienia każdego lub któregokolwiek
    użytkownika. Wybacz ale większej bzdury dawno nie słyszałem. Admin znający
    hasła "użyszkodników" to samobójca.
    Jeżeli jakiś admin nie jest w stanie poradzić sobie w sieci bez znajomości
    haseł dostępu do konta użytkownika to nie powinien być adminem i faktycznie
    nim nie jest. Jego własne uprawnienia są w zupełności wystarczające aby w
    sieci (w systemie) zrobić wszystko - oprócz jednego: poznać hasła
    użytkownika. Jest to podstawowy warunek bezpieczeństwa admina. Gdyby mógł
    swobodnie poznawać hasła, logować się za kogoś to w zalewie błędów userów,
    ich szkodliwych działań zamierzonych lub niezamierzonych załatwili by go
    natychmiast. Po prostu odpowiadałby za działania użytkownika!
    Natomiast innym problemem jest wymaganie ujawnienia haseł użytkowników przez
    pracodawcę. Pracodawca chce to niech ma i ma do tego chcenia prawo. Tu nie
    ma podstawy prawnej przynajmniej ogólnej. No chyba, że chodzi o np. bazy
    osobowe - to jest domeną administratora danych i tu już tak łatwo nie jest.
    Ale podobnie jak w sytuacji admina taki pracodawca jest także samobójcą.

    ----
    pozdr
    lublex