  • 1. Data: 2003-04-26 20:07:00
    Temat: egzekucja a odwolanie
    Od: "Frank" <f...@g...pl.nospam>

    [Przepraszam jesli dubluje ale nie widze wyslanego posta]

    Witam

    Sorry, ze powtarzam pytanie ale moze ktos w tej sprawie sie orientuje.
    Mam pytanie. Czy w KPA czy w KC lub innym kodeksie jest jakis paragraf na
    temat procedury odwolawczej? Chodzi mi tu o to, czy urzad moze rozpoczac
    postepowanie egzekucyjne jeszcze przed odpowiedzia na moje odwolanie? I jaki
    jest okres na odwolanie (przypuszczam, ze jest rozna - ale w tym (moim)
    przypadku ustawa nic nie wspomina na temat odwolania). Chodzi tu o
    kare za parkowanie (to nie jest mandat!)

    Pozdrawiam
    Frank

  • 2. Data: 2003-04-26 21:36:49
    Temat: Re: egzekucja a odwolanie
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > przypadku ustawa nic nie wspomina na temat odwolania). Chodzi tu o
    > kare za parkowanie (to nie jest mandat!)

    Zalezy jakiego rodzaju jest to naleznosc. Jezeli zostanie to zakwalifikowane
    jako swego rodzaju ciezar publiczno-prawny i beda sie starac egzekwowac
    to wg przepisow administracyjnych to wtedy urzad ma "latwiej". Jezeli
    nie beda starali sie stosowac przepisow ordynacji podatkowej, to odwolanie
    wstrzyma wykonanie zaskarzonej decyzji.

    Z tymi oplatami to w ogole jest problem i watpie aby ktos chcial je teraz
    od ciebie egzekwowac - szczegolnie, ze zapadl juz wyrok TK w tej sprawie i
    przepisy d/t oplat za parkowanie zostaly uznane za niezgodne z konstytucja.

    Konrad

  • 3. Data: 2003-04-27 15:50:10
    Temat: Odp: egzekucja a odwolanie
    Od: "Frank" <f...@g...pl.nospam>

    Witaj imienniku :-))

> [...]
    > od ciebie egzekwowac - szczegolnie, ze zapadl juz wyrok TK w tej sprawie i
    > przepisy d/t oplat za parkowanie zostaly uznane za niezgodne z

    Tak, ja juz od dluzszego czasu prowadze z nimi "korespondencje" i juz
    powolywalem sie na art.217 Konstytucji RP i na wyrok TK z 10 grudnia 2002,
    lecz te przepisy moc prawna traca 30 listopada 2003. Strasza mnie, ze sprawe
    przekazali do egzekucji administracyjnej celem przymusowego sciagniecia
    naleznosci.
    Teraz sam nie wiem czy jeszcze sie odwolywac, czy im te kare zaplacic?

    Pozdrawiam
    Frank

  • 4. Data: 2003-04-27 16:03:49
    Od: "Frank" <f...@g...pl.nospam>

> [...]
    > naleznosci.
    > Teraz sam nie wiem czy jeszcze sie odwolywac, czy im te kare zaplacic?

    Tym bardziej, ze prawo zostalo zlamana dwa razy! Ustawa z dnia 21 marca 1985
    r. o drogach publicznych upowaznila Rade Ministrow do okreslenia
    szczegolowych zasad wprowadzania oplat za parkowanie, a Rada Ministrow swoje
    uprawnienia przekazala radom miast (gmin).

    Pozdrawiam
    Frank

  • 5. Data: 2003-04-27 19:54:04
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    swoje
    > uprawnienia przekazala radom miast (gmin).

    Nie mogla, bo jest zakaz subdelegacji. No ale to kwestia konstytucyjna.

    Jezeli chodzi o egzekucje, to najpierw musza cie wezwac do zaplaty
    (upomnienie)
    Bez tego nie mozna wszczac egzekucji, a jezeli zostanie wszczeta to
    takie uchybienie wierzyciela mozna podniesc w formie zarzutu.

    (ustawa o postepowaniu egzekucyjnym w administracji)
    Art. 15. § 1. Egzekucja administracyjna może być wszczęta, jeżeli
    wierzyciel,
    po upływie terminu do wykonania przez zobowiązanego obowiązku,
    przesłał mu pisemne upomnienie, zawierające wezwanie do wykonania
    obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania
    egzekucyjnego, chyba że przepisy szczególne inaczej stanowią. Postępowanie
    egzekucyjne może być wszczęte dopiero po upływie 7 dni od dnia doręczenia
    tego upomnienia.

    Przepisy po wyroku TK straca moc dopiero 30 listopada, ale wg mnie to nie
    znaczy,
    ze gmina moze do tego czasu egzekwowac te oplaty. Sa przeciez przepisy w
    kazdej
    z ustaw procesowych na temat wznowienia postepowania. I za przeslanke
    wznowienia
    uznaje sie tez sytuacje, gdy TK orzeknie o niezgodnosci z konstytucja
    jakiego aktu prawnego
    na podstawie ktorego wydane zostalo orzeczenie. W tym wypadku postepowaniu w
    ktorym
    wydano decyzje nakazujaca Ci zaplate albo (jezeli uznamy to za sprawe
    cywilna) wyrok sadowy,
    bedzie podlegalo wznowieniu i orzeczenia te beda (wg mnie) nadawaly sie do
    uchylenia.

    KPA:

    "Art. 145a. § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku,
    gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z
    Konstytucją,
    umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana
    decyzja.

    § 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie
    jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału
    Konstytucyjnego.";

    KPC
    "Art. 4011. § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w
    wypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego
    z Konstytucją, umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego
    został wydany wyrok.