    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dzialalnosc gospodarcza a VAT
    Date: Tue, 3 Sep 2002 14:54:06 +0200

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości
    news:al27en$3ri$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > No... trzeba sie DOBRZE PILNOWAC.

    Racja.

    > A przy nieregularnej sprzedarzy jedna faktura moze "przekroczyc chwilowy
    > limit"

    A tutaj IMHO tkwi błąd, bo AFAIR okres ten liczy się (wbrew pozorom) do
    końca roku podatkowego, a nie na bieżąco. Problem ten był kiedyś omawiany na
    p.s.p.p.
    Zdaje się, że miałem też link do stosownego orzeczenia NSA w tej kwestii -
    na razie jednak pozwolę go sobie nie podawać, bo to dla mnie od groma
    szukania :-)

    > Nie zawsze. Pisale dzis o tym na .podatki.
    >
    > To zalezy od udzialu "owatowanych" zakupow w obrocie.
    >
    > Jesli firma kupuje za 80 +VAT to koszt dla zwolnionego jest 97,8.
    > gdyby hcial "dorzucic" 10% to wychozi 105,8
    >
    > gdy VAT man "dorzuci" 10 % wyjdzie 88+ VAT czyli 107,36
    > o jest ok 4,4 % roznicy. Jesli jest wynajety lokal z VAT
    > to znow kalkulacja sie zmienia.

    Niby wszystko OK, ale przykład bardziej pasuje do działalności typowo
    handlowej, a tutaj była mowa o świadczeniu usług (co prawda bliżej
    niesprecyzowanych).

    > Zalezy KIEDY nastapi i czy che seie swiadczyc uslugi "VAT-manom".

    Mimo wszystko ja bym tam nie radził skakania od razu "na głęboką wodę".
    Spokojnie zacząć DG, okrzepnąć i rozeznać się na rynku, a ze zwolnienia z
    VAT zawsze przecież mozna zrezygnować gdy będzie taka potrzeba.
    Zwróciłbym jeszcze uwagę, że obecnie dla os.fiz. VAT jest praktycznie
    dożywotni i wycofać się z niego już nie można.
    Co prawda jak widziałem ma się to zmienić, ale pozostaje jeszcze problem
    długiego okresu karencji, no i zdaje się nie omieszkano zafundować tam
    kolejnej pułapki.

    > Po to, by dodatkowi nie kmplikowac sobie zycia.
    > Przy paru fakturach miesiecznie VAT nie jest problemem technicznym.

    Z tym, że najpierw trzeba przeczytać ze zrozumieniem ustawę i akty
    wykonawcze.
    Biorąc pod uwagę znaną klarowność przepisów VATowskich i rozmaitość
    (dowolność?) ich interpretacji przez różne US może to nie być takie proste.

    Pix