    From: "Stefan Mizierski" <w...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dwie administracje w budynku
    Date: Sat, 29 Jun 2002 21:31:22 GMT

    Gotfryd Smolik wrote in message:

    > Jako *lokatorzy* czy jako *właściciele* ?

    Jako właściciele oczywiście.

    > Jeśli się mylę to poproszę o krekty, ale IMHO wrzucasz do jednego worka
    > dwie różne sprawy:
    >
    > 1. Kto sprawuje zarząd ? Zarząd jest powoływany lub powierzany
    > przez wspólnotę. Jeśli wspólnota (w której właściciele mają
    > zdecydowaną większość) postanowi przekazać zarząd jakiejś
    > firmie (sądzę że masz na myśli "jedną z administracji") to
    > IMO gmina może sobie powarczeć z siłą głosu proporcjonalną
    > do ilości mieszkań :) i tyle.

    Zarząd i administrowanie budynkiem to dwie różne sprawy. W naszym przypadku
    zarząd budynkem należy do Wspólnoty Mieszkaniowej, ale zlecony został
    firmie, której powierzona została także administracja budynkiem. Wszystkie
    decyzje podejmowane są jednak przez Wspólnotę (w drodze uchwał).

    > 2. Kto zarządza mieszkaniami *komunalnymi* ? Bo ich właścicielem
    > jest gmina, i sądzę że nie podejrzewasz iż radni bądź prezydent
    > będą osobiście zarządzać lokatorami :)
    > Zarządzanie *tymi* mieszkaniami gmina może sobie powierzyć
    > komu chce[1]: zauważ, że napisałeś o *czynszu*: *ktoś* ten czynsz
    > (należny gminie) powinien ściągać, i przecież *nie jest* to
    > sprawa wspólnoty ani zarządzającym z jej (wspólnoty) powołania !

    Zarząd mieszkaniami należącymi do gminy sprawuje Zarząd Budynków
    Komunalnych.
    Mnie natomiast chodzi o kwestie związane z administracją czyli: ściąganie
    czynszów, płacenie sprzątaczne, podpisywanie umów o wywóz nieczystości, czy
    wreszcie tak prozaiczna sprawa jak rozstrzyganie nieporozumień między
    sąsiadami (do kogo mam składać skargę, jeżeli sąsiad np. trzyma szpecace
    graty na swoim balkonie, a jest lokatorem - do mojej czy do jego
    administracji?). Czynsz przekazuje gminie firma, której zlecona została
    administarcja.

    > Chciałbym widzieć twoją minę jakbyś mieszkanie (jako właściciel)
    > wynajął - a zarządzający zaczął się wtrącać w ściągany czynsz ;>

    Czynsze wpływają na jedno konto, to samo dotyczy funduszu remontowego. Teraz
    to będą dwa różne konta i konieczność dokonywania przelewów (a to wliczone
    jest w koszty administrowania budynkiem i obciąża mieszkańców)

    > Jak masz ze dwa mieszkania i *chcesz* żeby ktoś *za ciebie*
    > załatwiał sprawy typu pilnowanie wpłat na fundusz mieszkaniowy
    > itp. - to niby co stoi na przeszkodzie ? -:O
    > Ale to będzie zarząd nad *twoimi mieszkaniami* a nie budynkiem
    > - i dla potrzeb zarządzania budynkiem twój zarządca będzie
    > musiał się kontaktować z zarządcą budynku.

    Jak już wspomniałem, chodzi mi o administrowanie a nie o zarząd.

    > Jeśli gmina wam *sugeruje* (być może przekonująco ;)) że "teraz
    > będzie inna administracja" - to to tylko świadczy że dopiero
    > zaczynacie pilnować swoich interesów !

    Wybór administracji nastąpił po tym, jak zarząd (na mocy nowej ustawy)
    przeszedł w ręce mieszkańców. Odbyło się to na zebraniu Wspólnoty
    Mieszkaniowej, w którym udział bierze także przedstawiciel gminy. Gmina
    głosuje (stsunkiem posiadanych mieszkań) i ma wpływ na wybór administarcji.
    Moim zdaniem nie może nagle wywieszać ogłoszenia, że jej mieszkania bedą od
    dziś administrowane przez inną firmę. Tu chodzi też o takie rzeczy jak np.
    wymiana drzwi wejściowych (właściciele podejmują uchwałe i administracja np
    z wolnych środków dokonuje zakupu. Z doświadczenia wiem, że druga
    administracja takich srodków nie będzie miała). A co ze sprzątaczką? Każda
    administracja będzie przysyłała swoją? A naprawy? Jeżeli wysiądą korki na
    klatce to prądu nie mam ja (właściciel) i sąsiad lokator. Ja dzwonię do
    administracji (swojej) przychodzi konserwator, naprawia, za usunięcie awarii
    płacą właściciele.

    Jak widać problem w praktyce staje się poważny.

    Pozdrawiam.
    Stefan Mizierski