    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 25 Jun 2011 15:02:39 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: dojazd do dzialki

    On Fri, 24 Jun 2011, Alek wrote:

    > Aha, czyli zanim zechcę korzystać ze swojej własności (ogrodzić, zabudować)
    > to najpierw muszę pozwać wszystkich Ziemian o stwierdzenie nieistnienia
    > użytkowania w stosunku do każdego z nich.

    Zara... ty sobie myślisz, że jak chcesz coś takiego zrobić, to
    nie musisz wystąpić - zależnie od kalibru czynności - o zgodę
    lub z powiadomieniem?
    I nie wiesz że w postępowaniu administracyjnym właściciele działek
    sąsiednich mogą zająć stanowisko w tej sprawie, w tym wnieść
    zastrzeżenia?
    Jest spora szansa, że przez ten czas ewentualny użytkownik się
    ujawni ;)

    > No bo gdyby chodziło o użytkowanie za zgodą właściciela to on wie komu
    > zezwolił i kogo wysiudać.

    Optymista.
    Właściciel może chcieć wywalić legalnego najemcę, bo np.
    najemca przestał mu się podobać.
    Niemniej prawo jest jakie jest - liczy się posiadanie.

    > Ale skoro każdy przybłęda może nabyć jakichś praw
    > nawet bez wiedzy właściciela to to jest absurd.

    Bez wiedzy właściciela tylko wtedy, jeśli ten właściciel
    nie użytkuje i nie wie co tam się dzieje :>

    > Przystępując do inwestycji
    > nawet nie mam pojęcia że mogę naruszać czyjeś prawa

    Trzeba być ślepy i głuchy żeby nie wiedzieć, że właściciel
    działki B przejeżdża przez A aby tam się dostać.
    O *TAKIM* przypadku jest dyskysja, o żadnym innym.

    > i nie wiem kogo ewentualnie pozywać.

    Nie teoretyzuj, dobrze?
    Dyskusja na grupie zawiera się w ramach opisanego
    przypadku i jak dotąd (przynajmniej w tej gałęzi) NIE
    rozszerzyła się na objęcie w kilku stronach całego
    prawa o własności nieruchomości :>

    Mamy gości z "A" którzy doskonale wiedzą, że jeden
    z nich, będący właścicielem "B" korzysta z "A" aby
    dostawać się do "B".
    Mało - z opisu wynika że to jest "droga konieczna",
    FAKTYCZNA droga konieczna.

    Mogą zażądać za to zapłaty, i to mniej więcej tyle
    co mogą.

    > Udowodnić nietrudno, zwłaszcza że faktycznie może to robić. Pytanie dlaczego
    > zamiast kary za wyżeranie cudzej trawy spotyka go nagroda w postaci
    > chronionego posiadania.

    Ależ oczywiście że on musi zapłacić za to że korzysta!
    Również wstecz.
    Nie dopisuj czegoś czego nie było.

    > No i tu jest problem.

    Jest.
    Ale tak stanowi prawo.

    > Ale po pierwsze właściciel wie że i komu wynajął a po drugie fakt korzystania
    > jest łatwo stwierdzalny. W przypadku otwartego terenu już nie.

    Przyznaję, że kiedyś była dyskusja (nie wiem czy na grupie, czy gdzieś
    w prasie) nad sprawą w której ktoś twierdził że "dbał" bo kilka razy
    do roku kosił trawę.
    Po prawdzie chodziło AFAIR o zasiedzenie, więc inny stan, ale zasada
    ta sama. W jakimś stopniu masz więc rację co do "nieoczywistości".

    Ale przecież omawianego przypadku to zastrzeżenie nie dotyczy!

    > Przynajmniej w czymś się zgadzamy :)

    :)

    pzdr, Gotfryd