eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodo kogo należą śmieci leżące na chodniku, ulicy, śmietniku? › Re: do kogo należą śmieci leżące na chodniku, ulicy, śmietniku?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 22 Oct 2020 03:17:18 -0700 (PDT)
    Subject: Re: do kogo należą śmieci leżące na chodniku, ulicy, śmietniku?
    From: j...@j...org

    On Wednesday, October 21, 2020 at 5:52:41 PM UTC+2, Robert Tomasik wrote:

    > Rzeczy zagubione nadal należą do właściciela. Inaczej jest z tymi
    > porzuconymi, bo są niczyje i nabywasz prawo własności poprzez ich
    > zabranie. Jeśli chodzi o rzeczy zagubione, to jest Ustawa z dnia 20
    > lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych i ona te rzeczy normuje.

    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=W
    DU20150000397

    OK, czyli można iść ze znalezionymi butelkami, puszkami i foliowymi workami do
    starosty:

    Art. 5. 1. Kto znalazł rzecz i nie zna osoby uprawnionej do jej odbioru lub nie
    zna jej miejsca pobytu, niezwłocznie zawiadamia o znalezieniu rzeczy starostę
    właściwego ze względu na miejsce zamieszkania znalazcy lub miejsce znalezienia
    rzeczy (właściwy starosta).

    Ale ten może odmówić ich przyjęcia - jednocześnie prawo jest tu trochę sprzeczne i
    daje nam możliwość wyboru - możemy te butelki, puszki i foliowe worki jednak zostawić
    według uznania u starosty:

    Art. 12.

    5. W przypadku odmowy przyjęcia rzeczy przez właściwego starostę znalazca
    albo właściwy zarządca może postąpić z rzeczą według swojego uznania.

    Pozostaje kwestia tego, czy puszka, butelka lub plastikowy worek znaleziony na ulicy
    to rzecz porzucona czy zagubiona? Ale to nie mi rozsądzać, tylko sądowi. W swoim
    przypadku dodam, że nigdy nie porzucałem butelek, puszek czy worków foliowych i mam
    nadzieję, że sędziowie również tak nie robią.

    Art. 2. Przepisy o rzeczach znalezionych stosuje się odpowiednio do rzeczy
    porzuconych bez zamiaru wyzbycia się własności, jak również do zwierząt, które
    zabłąkały się lub uciekły.