    From: "Van Tommy" <t...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mozna brac definicje z innej ustawy jak jest wygodnie?
    Date: Fri, 5 Dec 2003 11:39:10 +0100

    Użytkownik "Sierp" <N...@s...netwytnijcalosc> napisał

    > czy mozna sobie po prostu wziac definicje
    > jakiegos pojecia z jednej ustawy i wstawic do rozporzadzenia
    > (uzyc do jego interpretacji) bazujacego na innej ustawie,
    > w ktorej to ustawie to pojecie jest zdefiniowane?
    > Jezeli nie mozna tego zrobic to dlaczego?

    Najpierw powiem "swoimi słowami", co zrozumiałem:
    1) jest ustawa A, która zawiera definicję pojęcia N w brzmieniu N-a,
    2) jest ustawa B, która zawiera odmienną definicję pojęcia N w brzmieniu N-b
    oraz delegację do wydania rozporządzenia B-1,
    3) jest rozporządzenie B-1, wydane na podstawie upoważnienia z ustawy B, w
    którym to rozporządzeniu zamierzasz zdefiniować pojęcie N w brzmieniu
    zawartym w ustawie A,
    4) pojęcie N-a w ustawie A i pojęcie N-b w ustawie B zdefiniowane są w
    odmienny sposób.

    Jeżeli dobrze rozumiem, to nie sądzę, by taka sytuacja była dopuszczalna.
    Najprostszym powodem byłoby ewidentne przekroczenie delegacji do wydania
    rozporządzenia lub też naruszenie hierarchii (bo skoro ustawa określa treść
    pojęcia, to rozporządzenie nie może go dowolnie zmieniać, jako że jest aktem
    niższej rangi).
    Żeby zaś to "dlaczego" obudować przepisami, zerknijmy do naszej ukochanej
    Konstytucji, do fragmentu zatytułowanego "Źródła prawa" - numerków nie
    podam, bo tekstu nie mam przed sobą, ale to w okolicach art. 80 - 90.

    Pozdrawiam,
    T.