    From: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy mam rację? czy muszę zapłacić?
    Date: Sun, 11 May 2003 12:58:34 +0200

    dK wrote:
    > Firma organizująca kurs nie wykonała tego zgodnie z ofertą.
    > Oferta jest wiążąca dla składającego ją. Kurs miał się zacząć 26 X i jesli
    > firma zmieniła ten termin na inny, to nie może rościć sobie żadnych
    > pretensji w stosunku do osoby dla której ta zmiana terminu nie pasuje.
    > Więcej, powinna zwrócić wpłacone wczesniej pieniądze jeśli były one zapłatą
    > za kurs, który miał zacząć się 26 X a nie zaczął z winy tej firmy. Kurs ten
    > po prostu nie odbył się,l więc nie może być płatności za coś czego nie było.

    Ślicznie, uczciwie, szkoda że nie za bardzo ma podstawy w prawie. :)
    Umowa, która została zawarta, to umowa o świadczenie usług, do której
    zgodnie z art.751 kc stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. O ile
    nie ma więc odmiennych postanowień w umowie, to można ją wypowiedzieć w
    każdym czasie, ale należy:
    1) zwrócić przyjmującemu zlecenie (organizującemu kurs) wydatki, które
    ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia,
    2) zapłacić część wynagrodzenia odpowiadającą dotychczasowym czynnościom
    (to już nastąpiło),
    3) jeśli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu - naprawić szkodę.
    (art.746 kc)
    Powiedziałbym, że opóźnienie jest tym ważnym powodem, ale czy tak
    stwierdziłby też sąd... Pozostaje więc tylko zwrot tych wydatków na
    organizację) - ich wysokość musi wykazać, ten, kto je poniósł.
    Samo opóźnienie w rozpoczęciu kursu nie daje podstawy do natychmiastowej
    rezygnacji, chyba że wykonanie zobowiązania (odbycie się kursu) po tym
    terminie nie miałoby dla drugiej strony znaczenia ze względu na
    właściwość zobowiązania lub zamierzony przez nią cel umowy, _wiadomy_
    stronie będącej w zwłoce - wg mnie żaden z tych wypadków nie zachodził,
    szczególnie że klientka poszła na ten kurs. A w przypadku opóźnienia
    wynikłego z winy dłużnika (organizatora kursu) należało wyznaczyć mu
    odpowiedni termin na rozpoczęcie kursu z zagrożeniem, że w przypadku
    jego upływu odstąpi się od umowy, art.491,492 kc.

    Pytanie co było w podaniu, czy można je traktować jako wypowiedzenie i
    przede wszystkim co było w umowie.. Proponowałbym zgłosić się wraz z
    dokumentami do powiatowego rzecznika praw konsumentów albo do Federacji
    Konsumentów.

    KG