eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczy ceryfikat energetyczny jest naprawdę konieczny? w ustawie jest napisane POWINIEN › Re: czy ceryfikat energetyczny jest naprawdę konieczny? w ustawie jest napisane POWINIEN
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy ceryfikat energetyczny jest naprawdę konieczny? w ustawie jest
    napisane POWINIEN
    Date: Mon, 6 Apr 2009 21:37:58 +0200

    W wiadomości news:grdak8$66m$1@achot.icm.edu.pl MK <b...@m...pl>
    pisze:

    > No właśnie - język prawniczy językiem prawniczym, ale nadal jest to język
    > polski:
    > a.. powinien, powinna, powinno
    > 1. <jest pożądane, konieczne, żeby ktoś coś zrobił, np. Powinien spłacić
    > dług.>
    Pożądane, a konieczne to ciekawe znaczeniowo zestawienie. Analogii to ja tu
    nawet w języku potocznym nie widzę.
    Język prawny to jedna z odmian języka potocznego, a różnicą jest semantyka.
    W języku prawnym "powinien" jest to raczej termin instruktywny
    (instrukcyjny?). Wskazuje na konieczność, ale nie określa bezpośrednio
    sankcji za niedopełnienie (np. pod rygorem nieważności).
    Może to jednak określać inny artykuł czy akt prawny.
    Rozróżnia się także pojęcia języka prawnego i prawniczego.
    Było już kiedyś o tym na grupie, pewnie ktoś doprecyzuje.

    --
    Jotte