  • 1. Data: 2010-09-09 10:43:26
    Temat: co musi syndyk
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    Witam,

    duża spółka akcyjna ogłosiła upadłość, po 2 latach okazało się że inna
    spółka ją kupiła ("spółka X została sprzedana. Jej nabywcą jest.."). Po
    telefonie do syndyka dowiaduję się że zostały sprzedane nieruchomości i
    firma oraz że to starczyło na wierzycieli hipotecznych. Ja jako
    wierzyciel nie dostałem żadnej informacji (np. planu podziału)

    Jak to jest z syndykiem? Czy on ma obowiązek informować o sprzedaży i
    podziale majątku?

    Co oznacza dla mnie "spółka została sprzedana"? Zawsze wydawało mi się
    ze jak ktoś kupuje spółkę to razem z jej długami?

    Zawsze myślałem że kolejność spłaty długów w przypadku upadłości jest taka:
    1. US, ZUS i skarb państwa
    2. obligatariusze (kredytodawcy)
    3. akcjonariusze
    4. pracownicy
    5. wierzyciele

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2010-09-09 12:49:16
    Temat: Re: co musi syndyk
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 09 Sep 2010 12:43:26 +0200, Piotr napisał(a):

    > Co oznacza dla mnie "spółka została sprzedana"? Zawsze wydawało mi się
    > ze jak ktoś kupuje spółkę to razem z jej długami?

    A gdzie przeczytałeś, że "spółka została sprzedana"? Jeśli w jakiejś
    gazecie, to oznacza tylko, że dziennikarzyna chciał napisać "majątek

  • 3. Data: 2010-09-09 13:19:17
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > A gdzie przeczytałeś, że "spółka została sprzedana"? Jeśli w jakiejś
    > gazecie, to oznacza tylko, że dziennikarzyna chciał napisać "majątek
    > spółki został sprzedany". A napisał to co napisał :)

    Na oficjalnej stronie spółki która została kupiona.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2010-09-09 20:34:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Sep 2010, Piotr wrote:

    > Co oznacza dla mnie "spółka została sprzedana"? Zawsze wydawało mi się ze jak
    > ktoś kupuje spółkę to razem z jej długami?

    Ale czy zgadza się, że to nie właściciel odpowiada za długi?
    (pytanie zmierza do: "co za różnica, kto jest właścicielem")
    W kwestii majątkowej ma znaczenie co dzieje się z majątkiem właśnie,
    a nie spółką jako taką.

    Jeśli pytanie zmierzało do: "czy jest jakiś kant w oddzieleniu
    od siebie pasywów i aktywów" to oczywiście, ale takie pytanie
    nie padło ;) (a opis takiego przypadku nie sugeruje).

    Z opisu wynika, że zostały sprzedane środki trwałe *lub* cześć
    przedsiębiorstwa (dla VAT jest różnica :|) *oraz*... raczej
    nie "firma", a "marka", czyli WNiP pt. "nazwa" (być może
    chroniona prawnie a być może tylko "wypracowana", tak czy
    inaczej związana z wymierną wartością majątkową).
    Fakt że firma bywa marką (lub jak kto woli - odwrotnie) jest
    przy tym bez znaczenia, dajmy na to była sobie firma Compaq,
    po zakupie przez HP firma zniknęła, ale marka reprezentowana
    przez tę firmę nadal jest własnością HP.
    Przeszkód aby syndyk sprzedał "markę" (w roli WNiP) nie
    widzę, są jakieś?

    pzdr, Gotfryd