    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bedzie ułaskawienie
    Date: Thu, 11 Jan 2024 22:11:27 +0100

    W dniu 11.01.2024 o 20:55, Monika Głowacka pisze:

    > PAD się skompromitował na całej linii.
    > Zagranica o tym pisze. Jest politycznie skończony.

    Po pierwsze trzeci raz kandydować na Prezydenta RP nie może. Chyba, że
    na kolejną kadencję po przerwie. Tak więc za bardzo opcji kontynuacji
    kariery nie ma. Jakiś Deputowany Europejski?

    Po drugie tu nie ma żadnej kompromitacji moim zdaniem. Zrobił, co mógł,
    by ci panowie mogli być nadal posłami. Jakby ich ułaskawił w normalnym
    trybie, to byliby formalnie skazani. Tak więc nie oceniając etycznej
    strony sprawy i tego, czy powinni być skazani, czy nie, to akurat
    Prezydent RP zrobił, co mógł dla nich, a nawet w sumie więcej.

    Po za tym to, co się teraz dzieje nie ma - w mojej ocenie - absolutnie
    nic wspólnego z merytoryką. Dwie opcje polityczne udowadniają sobie na
    wzajem, która może więcej - żeby tego bardziej dosadnie "po żołniersku"
    nie określić.

    By Prezydent mógł wydać Akt Łaski, to konieczne jest przeprowadzenie
    określonej procedury. Przykładowo uzyskanie opinii Prokuratora
    Generalnego. Prezydent opinią tą związany nie jest, ale musi jej
    zasięgnąć. Nie chce mi się wyciągać tych kazusów, gdzie Pan Prezydent
    miał coś podpisać, ale pomimo obowiązku tego nie zrobił. A jak teraz
    Prokurator Generalny będzie zwlekał i badał dwa lata sprawę? No
    powiedzmy rok, bo może nie jest tak strasznie zawiła.

    Nie wiem, co tam jeszcze jest konieczne i nie chce mi się szukać, bo nie
    aspiruję do roli Prezydenta RP. Zdaje się, ze jeszcze opinie dwóch
    sądów. Też nimi nie jest związany, ale musi je mieć. Zresztą skazani już
    po roku mogą się ubiegać o przedterminowe zwolnienie.
    --
    (~) Robert Tomasik