    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: art.270 kk - pokrzywdzony
    Date: Tue, 11 Feb 2003 14:37:38 +0100

    "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    news:3E48F0ED.2020706@poczta.onet.pl...

    > Abstrakcyjne tak, ale obok niego można naruszyć indywidualne. W art.163
    > kk każdej osoby narażonej przez konkretne zdarzenie - np. mieszkającego
    > w budowli, której grozi zawalenie. Podobnie może być z art.270 - ogólnie
    > wiarygodność dokumentów ale konkretnie osoba, której dobro prawne
    > zostało narażone przez posłużenie się tym dokumentem.

    Sprawa rozbija się tu o to, co to znaczy 'bezposrednio' naruszone badź
    zagrożone ( art. 49 kpk ). Według mnie, o ile w wypadku art. 163 faktycznie
    można szukać hipotetycznego kręgu osób zgrożonych, ale to już jest
    naciągane, zważywszy, że mogą to byc tysiące osób, to w wypadku przestępstw
    przeciw wiarygodności dokumentów dobro chronione jest tak abstrakcyjne, że
    nie sposób przypisać go jakiemuś konkretnemu podmiotowi. Tak jak mówiłem -
    za pomoca podrobionego dokumentu można wułudzać, skłaniać do czynów
    nierządnych ( mniam! ) itp, ale to będą już odrębne przestępstwa i tam
    wystąpią pokrzywdzeni. Taka jest moja opinia, tak ja to widzę :-)

    Są przestęstwa w których po prostu nie sposób wskazać konkretnego
    pokrzywdzonego i trzeba się z ty pogodzić. Czy może z art, 133 byłoby ich 38
    milionów ? ;-)))

    Depi.