  • 1. Data: 2006-06-17 19:54:49
    Temat: alimenty do matki
    Od: Kamila <k...@p...onet.pl>

    Witam!

    Bardzo proszę o poradę. Moja matka płaciła mi przez pięć lat alimenty na
    moje studia. Studiowałam w systemie dziennym i uzyskałam tytuł
    magistra-inżyniera z wyróżnieniem. Nigdy nie powtarzałam roku ani też
    nie sprawiałam problemów wychowawczych i nie miałam konfliktów z prawem.
    W październiku bieżącego roku kończę 25 lat i mimo, że staram się o
    pracę w wielu firmach, pracy nie mam nadal. Chciałabym kontynuować naukę
    i zrobić doktorat. Moja matka złożyła pozew do sądu o wygaśnięcie
    obowiązku alimentacyjnego, sprawa ma się odbyć w lipcu. Sytuacja
    materialna mojej matki na dzień dzisiejszy wygląda dobrze, mój ojciec
    spłacił moją matkę z połowy majątku i dysponuje ona teraz dosyć pokaźną
    kwotą. Moja matka miała również rentę, ale już nie ma reny i musi się
    starać o pracę. Czy w tym przypadku należą mi się nadal alimenty, czy
    sąd może uznać, że już mogę się sama utrzymać. Bardzo bym chciała dalej
    się uczyć, ale niestety nie mam pracy.

    Bardzo proszę o odpowiedź.

    Z poważaniem,
    Kamila Kanigowska

  • 2. Data: 2006-06-17 20:17:37
    Temat: Re: alimenty do matki
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > przypadku należą mi się nadal alimenty, czy sąd może uznać, że już mogę
    > się sama utrzymać. Bardzo bym chciała dalej się uczyć, ale niestety nie

    Mama sprawe wygra jak nic.
    Nie chcailbym aby zabrzmialo to niemile, ale skonczylas studia, masz
    wyksztalcenie i wiek ku temu, aby samodzielnie sie utrzymac.

    C'est la vie

  • 3. Data: 2006-06-17 20:18:15
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Ty lepiej wez sie za robote a nie matke meczyc o kase.
    Ech...gdyby nie to prawo .....

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344.

  • 4. Data: 2006-06-17 20:40:56
    Od: Kamila <k...@p...onet.pl>

    > Ty lepiej wez sie za robote a nie matke meczyc o kase.
    > Ech...gdyby nie to prawo .....

    Nie znasz okoliczności rozpadu małżeństwa moich rodziców więc nie
    zakładaj z góry, że winna jestem ja lub mój ojciec. Sytuacja rynku pracy
    w Polsce jest tak a nie inna więc nie pozostaje mi inny wybór jak
    alimenty. Skupmy się na wątku :)

  • 5. Data: 2006-06-17 21:16:18
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > jest tak a nie inna więc nie pozostaje mi inny wybór jak alimenty. Skupmy

    Ale to nie ma kompletnie znaczenia, jaka była przyczyna rozpad małzenstwa
    Twoich rodziców.
    A jezeli uważasz, ze nie jestes w stanie utrzymac sie samodzielmie, to
    popros opieke społeczną czy jakies organizacje charytatywne o pomoc i tyle.
    Twoja matka płacic alimentów juz Ci nie musi. Jakbys skonczyla bp. technikum
    i miala zawód, to mysle ze od skonczenia technikum, juz by Cie miala z
    głowy.

    Ja bralem alimenty od mojego ojca, oporny byl, scigalem go sądem i
    komornikiem. Ale skonczylem studia i z tą chwilą skonczyly sie alimenty. Sam
    sie musialem utrzymac, jak tysiace innych ludzi zaraz po studiach.
    Minelo 7 lat od zakonczenia studiów i zyję.

  • 6. Data: 2006-06-17 21:39:03
    Od: "Piotrek" <p...@m...com>

    . Czy w tym przypadku należą mi się nadal alimenty, czy
    > sąd może uznać, że już mogę się sama utrzymać.

    W tej sytuacji nie należą Ci się już alimenty i każdy sąd uzna że możesz się
    już sama utrzymać.

  • 7. Data: 2006-06-17 22:02:42
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Kamila" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zakładaj z góry, że winna jestem ja lub mój ojciec. Sytuacja rynku pracy
    > w Polsce jest tak a nie inna więc nie pozostaje mi inny wybór jak

    Prawa nie mozna traktowac w oderwaniu od zycia. Maja racje Ci, ktorzy mowia,
    ze powinnas sie wziac do roboty. Tylko zyciowe niedorajdy narzekaja n arynek
    pracy. Czlowiek z glowa na karku ma setki mozliwosci - a chyba masz glowe na
    karku, skoro skonczylas studia. Nie potrafisz sie sama utrzymac - idz - tak
    jak Ci inni pisali - do opieki spolecznej. Twoje dziecinstwo sie juz
    skonczylo!

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2006-06-17 23:35:45
    Od: "Pawel Szlaga" <h...@o...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@m...com> napisał w wiadomości

    > . Czy w tym przypadku należą mi się nadal alimenty, czy
    >
    > W tej sytuacji nie należą Ci się już alimenty i każdy sąd uzna że możesz
    > się już sama utrzymać.

    Tez uwazam, ze Kamili nie przysluguja juz alimenty, aczkolwiek wiem ze sady
    potrafia to widziec inaczej.

    Niedawno mialem klienta (pracuje w studenckiej uniwersyteckiej poradni
    prawnej), ktoremu sad apelacyjny nakazal placenie alimentow corce (zdaje sie
    w wieku 24 lat), ktora skonczywszy jakas szkole morska z tytulem inzyniera i
    po zrobieniu licencjatu, postanowila kontynuunowac studia uzupelniajace
    magisterskie, czy cos takiego. W kazdym razie sad w uzasadnieniu stwierdzil,
    ze w dzisiejszych czasach i sytuacji na rynku pracy trzeba sie caly czas
    doksztalcac i roszczenia corki sa uzasadnione.

    Wiem ze w przypadku, o ktorym pisze sa uzupelniajace magisterskie, a tutaj
    Kamila pisze o doktoranckich, jednak uzasadnienie sadu bylo dosyc znamienne,
    zwlaszcza poprzez powolanie sie na ciezka sytuacje na rynku pracy i
    obiektywne trudnosci ze znalezieniem zatrudnienia.

    Co nie zmienia faktu, ze uwazam tego typu roszczenia za naduzycie instytucji
    alimentow.

  • 9. Data: 2006-06-17 23:53:19
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Kamila wrote:
> [...]
    > starać o pracę. Czy w tym przypadku należą mi się nadal alimenty, czy
    > sąd może uznać, że już mogę się sama utrzymać. Bardzo bym chciała dalej

    Kodeks rodzinny nie definiuje konkretnego wieku do kiedy należą się
    alimenty, ani od kiedy alimenty się nie należą.
    Alimenty należą się dziecku, które nie jest się w stanie samodzielnie
    utrzymać.
    Ukończenie przez ciebie studiów raczej uprawdopodobnia szansę
    samodzielnego utrzymania się, a cheć dalszego kształcenia będzie raczej
    miała niewielki wpływ na decyzję sędziego, tym bardziej, że na studiach
    doktoranckich masz duże szanse na otrzymanie stypendium doktoranckiego.
    Tak więc szanse na utrzymanie alimentów masz raczej niewielkie.
    Wspomnienie o doktoracie raczej pogorszy twoją sytuację w sądzie niż
    polepszy.
    Argument, że nie możesz znaleźć pracy miałby większe znaczenie.
    Z drugiej strony jak pójdziesz na studia doktoranckie i otrzxymasz
    stypendium, to matka i tak złoży kolejny pozew i tym razem nie będziesz
    już miała żadnych argumentów.
    Tak więc na twoim miejscu raczej na cud bym nie liczył, a bardziej
    skoncetrował się na zrobieniu dobrego wrażenia na komisji, tak aby bez
    problemu dostać stypendium doktoranckie. Na pewno będzie wyższe niż
    alimenty.
    Więc nie jest tak źle jakby to wyglądało na początku.

  • 10. Data: 2006-06-18 07:30:05
    Od: "Big Jack" <m...@h...fdfyez.aw>

    W wiadomości: news:e724lg$in5$1@inews.gazeta.pl
    użytkownik *witek* napisał(a):

    > Argument, że nie możesz znaleźć pracy miałby większe znaczenie.

    A jakby sąd podszedł do argumentacji nie płacącego alimentów, że nie
    może znaleźć pracy?

    --
    Big Jack
    //////