  • 1. Data: 2002-03-09 12:30:51
    Temat: adwokat z urzedu
    Od: megameg <m...@w...pl>

    witam!
    chcialabym poprosic o podpowiedz
    czy jesli w sadzie rejonowym toczy sie postepowanie w sprawie z KK to
    czy oskarzonemu przysluguje prawo do adwokata z urzedu czy nie?

  • 2. Data: 2002-03-09 12:38:11
    Temat: Re: adwokat z urzedu
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 9 Mar 2002, megameg wrote:

    > czy jesli w sadzie rejonowym toczy sie postepowanie w sprawie z KK to
    > czy oskarzonemu przysluguje prawo do adwokata z urzedu czy nie?

    Tylko jeśli wykaże że nie stać go na pokrycie kosztów obrony, albo jeśli
    zachodzą szczególne okoliczności (obcokrajowiec, nieletni itd.)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-09 15:06:07
    Od: megameg <m...@w...pl>

    w rejonowym??-na 100% -bo cos slyszalam ze przysluguje dopiero w okregowym
    wiec przepraszam za dociekliwosc

  • 4. Data: 2002-03-09 16:12:01
    Od: Leszek Olszewski <r...@p...pl-nospam>

    In article <3...@w...pl>, m...@w...pl says...
    > w rejonowym??-na 100% -bo cos slyszalam ze przysluguje dopiero w okregowym
    > wiec przepraszam za dociekliwosc

    Owszem, jeśli sprawa jest przed sądem okręgowym w pierwszej instancji to
    przysługuje. W rejonowym nie.

    Leszek

  • 5. Data: 2002-03-09 21:40:32
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    witam

    Użytkownik "megameg" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > witam!
    > chcialabym poprosic o podpowiedz
    > czy jesli w sadzie rejonowym toczy sie postepowanie w sprawie z KK to
    > czy oskarzonemu przysluguje prawo do adwokata z urzedu czy nie?

    tak ale musi spelnic pare przeslanek z kpk:

    Art. 78. § 1. Oskarżony, który nie ma obrońcy z wyboru, może żądać, aby mu
    wyznaczono obrońcę z urzędu, jeżeli w sposób należyty wykaże, że nie jest w
    stanie ponieść kosztów obrony bez uszczerbku dla niezbędnego utrzymania
    siebie i rodziny.
    § 2. Sąd może cofnąć wyznaczenie obrońcy, jeżeli okaże się, że nie istniały
    okoliczności, na podstawie których go wyznaczono.

    Art. 79. § 1. W postępowaniu karnym oskarżony musi mieć obrońcę, jeżeli:
    1)jest nieletni,
    2)jest głuchy, niemy lub niewidomy,
    3)zachodzi uzasadniona wątpliwość co do jego poczytalności,
    4)nie włada językiem polskim.
    § 2. Oskarżony musi mieć obrońcę również wtedy, gdy sąd uzna to za niezbędne
    ze względu na okoliczności utrudniające obronę.
    § 3. W wypadkach, o których mowa w § 1 i 2, udział obrońcy jest obowiązkowy
    w rozprawie oraz w tych posiedzeniach, w których obowiązkowy jest udział
    oskarżonego.
    § 4. Jeżeli w toku postępowania biegli lekarze psychiatrzy stwierdzą, że
    poczytalność oskarżonego nie budzi wątpliwości, oskarżony jednak musi mieć
    obrońcę do prawomocnego zakończenia postępowania.

    Art. 80. Oskarżony musi mieć obrońcę w postępowaniu przed sądem wojewódzkim
    jako sądem pierwszej instancji, jeżeli zarzucono mu zbrodnię lub pozbawiono
    wolności. W takim wypadku udział obrońcy w rozprawie głównej jest
    obowiązkowy, a w rozprawie apelacyjnej i kasacyjnej, jeżeli prezes sądu lub
    sąd uzna to za konieczne.

    Art. 81. Jeżeli w warunkach określonych w art. 78 § 1, art. 79 § 1 i 2 oraz
    art. 80 oskarżony nie ma obrońcy z wyboru, prezes sądu właściwego do
    rozpoznania sprawy wyznacza mu obrońcę z urzędu.

    Rolek

  • 6. Data: 2002-03-09 21:43:26
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    witam

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > zachodzą szczególne okoliczności (obcokrajowiec, nieletni itd.)

    hm......obcokrajowiec? jestes troche niescisly

    Rolek

  • 7. Data: 2002-03-09 21:45:43
    Od: "rolek" <r...@w...pl>

    witam

    Użytkownik "Leszek Olszewski" <r...@p...pl-nospam> napisał w wiadomości

    > Owszem, jeśli sprawa jest przed sądem okręgowym w pierwszej instancji to
    > przysługuje. W rejonowym nie.

    koledze sie troszke pomylilo

    Pozdrawiam
    Rolek

  • 8. Data: 2002-03-10 08:17:09
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Sat, 9 Mar 2002, rolek wrote:

    > hm......obcokrajowiec? jestes troche niescisly

    No, osoba która nie mówi po polsku - czyli większość obcokrajowców.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 9. Data: 2002-03-10 17:11:00
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > No, osoba która nie mówi po polsku - czyli większość obcokrajowców.

    To nie takie proste jak sądzisz Gwidonku! Ustawa nie wspomina "o
    mówieniu" tylko o "władaniu". Zgodnie z przyjętym zarówno w doktrynie jak i
    orzecznictwie poglądem pojęcie "władania" oznacza coś więcej niż tylko
    znajomość danego języka. Przyjmuje się, iż "władanie" językiem oznacza
    swobodne wyrażanie w nim swoich myśli, posługiwanie się danym językiem z
    dużą swobodą. Tak więc przyjąć należy, że znajomość języka na podstawowym
    czy nawet średnim poziomie nie wyłącza jeszcze możliwości przyznania danej
    osobie adwokata z urzędu.

  • 10. Data: 2002-03-10 18:04:49
    Od: megameg <m...@w...pl>

    serdecznie dziekuje za okazana mi pomoc!