    From: "Michal Letowski" <m...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: absolwent i ZUS
    Date: Sun, 4 Aug 2002 12:37:30 +0200

    Użytkownik "Krzysztof Krajewski" <t...@n...lubi.spamu.pl> napisał w
    wiadomości news:7qkoku8f7lved6s75tp385rqfb15ksh1ap@4ax.com...

    > Wybacz, ale to bzdura :-) Mówienie o tym, że ZUS (czy połowę ZUS'u)
    > pokrywa pracodawca jest ekonomicznym bezsensem, używanym co najwyżej
    > do zafałszowania rzeczywistości. Owszem, szkoła (pracodawca) opłaca
    > ZUS, ale z Twoich pieniędzy. Powinien istnieć zakaz odprowadzania
    > podatków za kogoś, każdy powinien rozliczać się z tego sam. Jeśli
    > pracownik otrzymałby jednego dnia 3.000 zł a drugiego dnia zabraliby
    > mu z tego 2.000 zł w końcu przejrzałby na oczy i powiedział: moment,
    > coś tu jest nie tak, albo ktoś ze mnie wała robi - i rzeczywiście
    > robi!

    Jak powinno byc, to ja wiem: zadnych obowiazkowych skladek, jak
    ktos sie chce ubezpieczyc - jego sprawa. Ale w naszym pieknym
    kraju tak nie jest, i skoro juz panstwo musi za mnie wydawac
    pieniadze (w tym przypadku na ubezpieczenia spoleczne), to niech wydaje
    ich jak najmniej (wiecej trafia do mojej kieszeni).

    > Czy z tym prowadzeniem firmy nie jest też tak, że uzyskiwane dochody
    > nie mogą przekroczyć tego co zarabiasz w szkole, by nie płacić
    > dodatkowo ZUS-u?

    Gdyby tak bylo, nie mialbym z czego zyc ;-) Tak powaznie jest limit
    w druga strona - trzeba zarabiac minimum 760 zl brutto.

    Caly mechanizm dziala nie tylko dla szkoly - wystarczy miec umowe
    o prace na te 760 zl brutto miesiecznie i juz skladek
    mna ubezpieczenie z dzialnosci giospodarczej nie trzeba
    oplacac.

    Wyjatkiem jest ubezpieczenie zdrowtne, ktore trzeba placic
    podwojnie (raz etat, raz dzialanosc).

    Michal Letowski