    From: "Cezar" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zostalem pobity, mam powazne zlamanie nogi ...
    Date: Fri, 15 Jul 2005 23:20:30 +0200

    > Ponieważ sprawa bedzie sie toczyć karna, chciałem sie dowiedziec czy moge
    > zazadac od sprawcy odszkodowania jakiegos stopnia, i w jaki spoosb to mam
    > najlepiej zrobic, cvzy wytoczyc sprawe cywilna osobno czy mozna bedzie to
    > połaczyc jakos w jedno.

    Mozesz zlozyc tzw pozew adhezyjny, ktory powinien byc rozpoznany w ramach
    postepowania karnego przez sad. Dochodzic mozesz zadoscuczynienia za krzywde
    (bol) plus odszkodowania za koszty leczenia, utracony zarobek itp Bedzie to
    wymagalo prawnika, bo sam sobie chyba raczej nie poradzisz z napisaniem tego
    (w sieci sa wzory, ale kiepscizna).

    Mozesz tez wskazac prokuratorowi aby to zrobil (przez napisanei pisma do
    prokuratury) - choc ostatnio prokuratorzy pisza takie pozwy coraz czasciej z
    wlasnej inicjatywy bo statystyka wymaga.

    Mozesz tez sam (lub prokurator) wniesc pozew po prawomocnym zakonczeniu
    sprawy, ale tym razem do sadu cywilnego. Ma to taki plus ze sad bedzie
    zwiazany skazaniem sprawcow, wiec zasadzenie kasy pewne.

    No i na koniec smutna wiadomosc : wyrok w reku a mozliwosc sciagniecia kasy
    to dwie rozne rzeczy.

    Cezar