  • 1. Data: 2004-02-23 15:04:23
    Temat: Zawiadomienie prokuratury
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Witam !!

    Chcialem zlozyc do prokuratury wniosek o wszczecie postepowania karnego z
    powodu naduzycia wladzy przez funkcjonariuszy SOK (Straz Ochroby Kolei)...
    Mniej wiecej wygladalo to tak, ze na terenie niekolejowym zostalem
    zatrzymany przez funkcjonariuszy, ktorzy przyjechali cywilnym samochodem.
    Przed przsytapieniem do wylegitymowania mnie, nie przedstawili sie, a na
    prosbe o okazanie legitymacji sluzbowych zostalem zakuty w kajdanki.

    Nastepnie razem z swoim rowerem, ktory zostal na sile upchniety do Skody
    Fabii (co spowodowalo jego uszkodzenie) zostalem przewieziony do placówki
    SOK (zamiast do najbliższego komisariatu policji). Tam proponowano mi mandat
    500zl, za przechodzneie przez tory (a co najwyzej przebywalem tylko na
    terenie kolejowym). Zostala popelniona cala masa bledow proceduralnych i
    naduzyc przez funkcjonariuszy (notatka urzedowa, ktora sporzadzli byla
    zupelnie niezgodna z prawda). Sprawe opisalem wczoraj na grupie
    pl.misc.kolej.

    Odmowilem przyjecia mandatu, wiec sprawa bedzie skierowana do sadu
    grodzkiego i tam zapewne bede musial sie tlumaczyc.

    Teraz sie chcialem zapytac w jakiej formie sklada sie doniesienie do
    prokuratury? Czy trzeba napisac pismo z opisem calej sytuacji, czy tez isc
    do prokuratury i tam maja jakies gotowe wnioski?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 2. Data: 2004-02-23 17:31:15
    Temat: Re: Zawiadomienie prokuratury
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kovalek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    isc
    > do prokuratury i tam maja jakies gotowe wnioski?

    Doniesienie do prokuratury składa się w dowolnej formie. Przyjęło się, że
    prawy górny róg, to miejscowość i data sporządzenia. lewy górny Twoje dane
    adresowe. Poniżej daty adresat (czyli prokuratura). Jeszcze niżej na
    środku dobrze jest napisać tytuł, czyli "zawiadomienie o przestępstwie",
    albo inny równoznaczny. No i na końcu podpis. Ale to wzór tylko
    zwyczajowy, i w sumie każde pismo, które będzie zawierać dane wnoszącego,
    jogo podpis oraz opis czynu mogącego stanowić czyn zabroniony musi zostać
    przez prokuraturę uznane za takie zawiadomienie.

    Ponieważ czytuję grupę kolejową, to jednak chciał bym, Ci zasugerować, byś
    się zastanowił, czy na pewno jest sens składać to zawiadomienie. Fakt, ze
    zostaliście ujęci przez SOK-istów poza terenem kolejowym ma znaczenie
    poboczne, o ile wcześniej się na tym terenie znajdowaliście. A dowodem
    tego będą najpewniej nie tylko zeznania SOK-istów, ale i maszynistów
    pociągów, które przejeżdżały tamtędy. Wykroczeniem jest przebywanie w
    obszarze toru kolejowego, a ten obszar nie jest ograniczony główkami szyn.
    Tak więc zarzut o postawione przez SOK niekoniecznie są wyssane z palca.
    Po za tym nie wierzę, by jechali tak daleko prywatnym samochodem, gdyby
    nie dostali powiadomienia od któregoś z maszynistów czy innego pracownika
    kolei (no ewentualnie osoby postronnej).

    Po za tym nieokazanie na wezwanie legitymacji służbowej, to nie jest
    przestępstwo, a co najwyżej naruszenie procedury. oczywiście naganne, ale
    niekoniecznie ścigane przez prokuraturę. To samo z notatką urzędową. Czy
    była ona zgodna z prawdą, czy nie, to oceni sąd. I nawet jak zostaniesz
    uniewinniony (czego Ci gorąco życzę), to i tak nie będzie to dowodem na
    fałszywość tej notatki. Notatka, to notatka i nic więcej. nawet dowodem w
    postępowaniu sądowym nie jest. Dowodem będą zeznania tych SOK-istów i
    gdybyś zdołał im udowodnić, że kłamali, to wówczas udowodnił byś im
    przestępstwo z art. 233 kk. Piszesz enigmatycznie o innych błędach
    proceduralnych, więc trudno się do nich odnieść, ale jeśli nawet jakieś
    nastąpiły, to bardzo rzadko skutkują one odpowiedzialnością karną. To co
    najwyżej jakieś tam wykroczenia dyscyplinarne.

    Ja bym Ci zasugerował zupełnie inne rozwiązanie, jeśli już chcesz coś z
    tym zrobić. Ale napisz, czy wręczono Ci protokół zatrzymania, bo moja
    sugestia od tego zależy, a nie chce mi się tego dwutorowo wykładać. Bo
    inaczej będzie, jak dostałeś, a inaczej jak nie.

  • 3. Data: 2004-02-23 19:02:26
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

> [...]
    > sugestia od tego zależy, a nie chce mi się tego dwutorowo wykładać. Bo
    > inaczej będzie, jak dostałeś, a inaczej jak nie.

    Nie dostałem nic. Nigdzie się pod niczym nie podpisywałem. Kolega dostał
    tylko mandat - tu jeg skan jest, jakby kogos interesowało:
    http://www.ostbahn.net/temp/mandat.jpg

    Więc co w takim przypadku sugerujesz zrobić? Bo naprawdę SOK w Gorzowie jest
    strasznie nadgorliwy i czepia się wszystkiego. Ostatnio kolega robil zdjęcia
    z ścieżki koło torów, gdzie chodzi sporo ludzi. Po chwili z pociągu do niego
    poodbiegło dwóch sokistów i też chcieli dokumenty.. Mandatu nie dostał, bo
    nie ma 17 lat., ale kazano mu stamtąd uciekać.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 4. Data: 2004-02-23 22:17:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    bo
    > nie ma 17 lat., ale kazano mu stamtąd uciekać.

    Zakładając, że Ty nie chciałeś im okazać dokumentów (bo nie udowodnisz, że
    chciałeś) i nie mieli jak ustalić Twojej tożsamości jako sprawcy
    wykroczenia (chwilowo załóżmy, że je popełniłeś), to SOK-iści mieli dwa
    rozwiązania. Albo POPROSIĆ Was o udanie się do ich siedziby, albo Was
    ZATRZYMAĆ, ale wówczas już zawieść do jednostki Policji. Nakładając
    kajdanki i zawożąc do swojej jednostki wybrali trzecie pośrednie
    rozwiązanie i złamali w tym zakresie prawo, bo ono czegoś takiego nie
    przewiduje.

    Ze wszystkich pozostałych zarzutów są w stanie się wybronić. Mogą
    twierdzić, ze widzieli iż byliście na torach i w braku postronnych
    świadków sąd pewnie da im wiarę. Mogą twierdzić, że nie okazali
    legitymacji, bo byli w mundurach. Mogą wreszcie utrzymywać, że byliście
    agresywni i nałożenie kajdanek było konieczne. Gdyby Was formalnie
    zatrzymali, to nic byście im nie zrobili. Ale z nieprocesowego zatrzymania
    będzie im trudno się wytłumaczyć. Skoro sporządzili notatki, z których
    wynika, że Was przewieźli do siedziby SOK, to tym samym przyznali się do
    tego, że tam byliście. W połączeniu z kajdankami to już zatrzymanie. A
    procedurę zatrzymania w wypadku SOK realizuje się poprzez przewiezienie do
    najbliższej jednostki Policji.

    Dla tego ja bym na tę jedną okoliczność złożył skargę do Prokuratury.
    pozostałych nie podnoś jako zarzut. możesz jedynie umieścić to w
    uzasadnieniu do skargi, jako jakąś tam okoliczność obciążającą.

    A co do wniosku do sądu, to sporządzić go łatwo. teraz SOK-iści muszą Ci
    przed sądem udowodnić, że byłeś na torach, a nie koło nich. Skoro sprawy
    zaszły już tak daleko, to zastanów się nad adwokatem.

  • 5. Data: 2004-02-24 12:11:27
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

> [...]
    > chciałeś) i nie mieli jak ustalić Twojej tożsamości jako sprawcy
    > wykroczenia (chwilowo załóżmy, że je popełniłeś), to SOK-iści mieli dwa

    Ale moge udowodnic, ze nie mialem dokumentow (tak mi sie zdawalo), ale
    okazalo sie na placówce SOK, że je jednak posiadam. Ponadto sokista krzyczał
    "dokumety!" a nie "prosze okazac dokumenty". Tozsamosc mogli sprawdzic
    wzyjacac na miejsce wydarzenia radiowoz i tam dane zostaly by przez policje
    potwierdzone.

> [...]
    > kajdanki i zawożąc do swojej jednostki wybrali trzecie pośrednie
    > rozwiązanie i złamali w tym zakresie prawo, bo ono czegoś takiego nie

    No zatrzymali nas niewatpliwie. Kazali wsiadac do samochodu i pojechali z
    nami do placówki SOK. Ponadto nie zostałem nigdzie poinformowany, jaki jest
    powód zatrzymania.

    > Ze wszystkich pozostałych zarzutów są w stanie się wybronić. Mogą
    > twierdzić, ze widzieli iż byliście na torach i w braku postronnych
    > świadków sąd pewnie da im wiarę.

    No świadkowie. Jedyne osoby które mogły nas widzieć na wiadukcie, to
    maszyniści pociągów (zapewne będa oni świadkami). Jednak chyba nie są nam
    wstanie zarzucić tego, że dwa dni temu to my wieszaliśmy puszki na wiadukcie
    (chociaż juz sam niewiem).

    > Mogą twierdzić, że nie okazali
    > legitymacji, bo byli w mundurach.

    Bez przesady... SOK przed przystąpieniem do czynności służbowych ma
    OBOWIĄZEK się przedstawić, a na moje żądanie pokazać legitymacje służbową w
    taki sposób, abym mogł odczytac/spisać z niej wszytskie dane w niej zawarte.
    Są na to odpowiednie przepisy, ale akurat nie mam ich pod ręką.

    > Mogą wreszcie utrzymywać, że byliście
    > agresywni i nałożenie kajdanek było konieczne.

    Nas jest dwóch (z czego jedna osoba niepełnoletnia), i ich też było dwóch.
    Znając życie, to sąd da wiare zeznaniom funkcjonariuszy.

> [...]
    > tego, że tam byliście. W połączeniu z kajdankami to już zatrzymanie. A
    > procedurę zatrzymania w wypadku SOK realizuje się poprzez przewiezienie do

    No to nie podlega wątpliwości, że zatrzymanie było nieprocesowe. Więc
    rozumiem, że tylko w tym wypadku SOK popełnił bląd?

    > Dla tego ja bym na tę jedną okoliczność złożył skargę do Prokuratury.
    > pozostałych nie podnoś jako zarzut. możesz jedynie umieścić to w
    > uzasadnieniu do skargi, jako jakąś tam okoliczność obciążającą.

    Przede wszystkim mam zamiar napisać skarge na funkcjonariuszy do okręgowego
    komendanta SOK w Szczecinie. A co do prokuratury, to się jeszcze
    zastanawiam. Jakie będe miał z tego korzyści? Czy to że złozylem do
    prokuratury takie zawiadomienie przyda sie w sadzie?

    > A co do wniosku do sądu, to sporządzić go łatwo. teraz SOK-iści muszą Ci
    > przed sądem udowodnić, że byłeś na torach, a nie koło nich. Skoro sprawy
    > zaszły już tak daleko, to zastanów się nad adwokatem.

    Jeszcze chcialem sie spytac ad. sprawy sądowej. Czy swiadkowie będą przez
    sąd wzywani automatycznie, czy też sam musze ich wskazać? W tym przypadku
    świadkiem mógłby być mój kolega, oraz mechanik który zgłosił sprawe do SOK.
    Czy zeznania osoby niepełnoletniej będą miały dla sądu jakieś znaczenie? Bo
    jeżeli nie, to już z góry proces mam przegrany. Funkcjonariusz powiedzą co
    chcą i sąd im da wiare. Co mi da adwokat, oprócz większych możliwości
    wygrania procesu? Czy moge liczyć na jakieś odszkodowanie?

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 6. Data: 2004-02-24 13:07:08
    Od: "Leszek" <l...@b...fm>

    >Tozsamosc mogli sprawdzic
    > wzyjacac na miejsce wydarzenia radiowoz i tam dane zostaly by przez
    policje
    > potwierdzone.

    Za pomocą zamontowanej w radiowozie kryształowej kuli III generacji;)))

    Pozdr
    Leszek

  • 7. Data: 2004-02-24 17:30:26
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@b...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "kovalek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > policje
    >
    > Za pomocą zamontowanej w radiowozie kryształowej kuli III generacji;)))

    W samochodzie znajdowala sie radiostacja, ktora umozliwiala kontakt z
    placówka SOK. Każdy z nas miał też telefon komórkowy, a zniego przedzwonic
    na 997, to chyba nie problem.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 8. Data: 2004-02-24 23:23:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]

    > "dokumety!" a nie "prosze okazac dokumenty". Tozsamosc mogli sprawdzic
    > wzyjacac na miejsce wydarzenia radiowoz i tam dane zostaly by przez

    Nie ma sensu się przekomarzać. Zakładamy, że mieli podstawę do
    zatrzymania, bo nie możemy chwilowo dowieść, że nie mieli.

    > No zatrzymali nas niewatpliwie. Kazali wsiadac do samochodu i pojechali
    > nami do placówki SOK. Ponadto nie zostałem nigdzie poinformowany, jaki
    jest
    > powód zatrzymania.

    I o to właśnie mi chodzi, bo powinniście.

> [...]
    nam
    > wstanie zarzucić tego, że dwa dni temu to my wieszaliśmy puszki na

    Wprowadzasz jakąś nową okoliczność i to dość enigmatycznie. Co to za
    puszki, skąd o nich wiesz i jaki mają związek z przechodzeniem przez tory.

> [...]
    zawarte.
    > Są na to odpowiednie przepisy, ale akurat nie mam ich pod ręką.

    To udowodnij im, że żądałeś. Ja Ci wierzę, albo nie. Ty to musisz
    udowodnić. Nie podnoś zarzutów, których dowieść nie sposób, bo rozmyjesz
    postępowanie.

    > Nas jest dwóch (z czego jedna osoba niepełnoletnia), i ich też było
    dwóch.
    > Znając życie, to sąd da wiare zeznaniom funkcjonariuszy.

    No właśnie, więc uwaga jak wyżej.

    > No to nie podlega wątpliwości, że zatrzymanie było nieprocesowe. Więc
    > rozumiem, że tylko w tym wypadku SOK popełnił bląd?

    Nie! Z tego co piszesz, to nie tylko w tym wypadku. Ale tylko tę pomyłkę
    jesteśmy w stanie w chwili obecnej udowodnić, więc tego się trzymajmy. Być
    może Ci SOK-iści zamordowali również wczoraj kogoś i to było by jeszcze
    bardziej obciążające ich, ale na to również nie posiadamy dowodów.

> [...]
    > zastanawiam. Jakie będe miał z tego korzyści? Czy to że złozylem do
    > prokuratury takie zawiadomienie przyda sie w sadzie?

    W każdym razie pozwoli na uniknięcie w przyszłości podobnych sytuacji.
    Jeśli nie Tobie, to innym. Po za tym podważając prawidłowość
    przeprowadzenia czynności i to tak doniosłej z punktu widzenia prawa,
    podważasz pośrednio ich ustalenia. Co prawda to dowodem dla sądu nie
    będzie, ale sędzia może się zastanowić, na ile zeznania SOK-istów są
    wiarygodne i bezstronne, skoro później tak manianę odstawiali.

> [...]
    > chcą i sąd im da wiare. Co mi da adwokat, oprócz większych możliwości
    > wygrania procesu? Czy moge liczyć na jakieś odszkodowanie?

    Składasz tzw. wnioski dowodowe. Czyli prosisz o przesłuchanie takiej czy
    innej osoby uzasadniając, jaki to ma sens i czego te zeznania mają być
    dowodem. Nie sądzę, by sąd odmówił. W końcu odmawiając łamie Twoje prawo
    do obrony. Niepełnoletnia osoba może jak najbardziej być świadkiem w
    sądzie. Różnica jest tylko taka, że jeśli nie ma 17 lat, to nie odpowiada
    za fałszywe zeznania, a jedynie jest pouczana o obowiązku mówienia prawdy.

  • 9. Data: 2004-02-24 23:25:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > W samochodzie znajdowala sie radiostacja, ktora umozliwiala kontakt z
    > placówka SOK. Każdy z nas miał też telefon komórkowy, a zniego
    przedzwonic
    > na 997, to chyba nie problem.

    Połączenie z palcówką SOK jest bez sensu, bo oni nie mają tam również
    możliwości potwierdzenia Twoich danych osobowych. Jak zadzwonisz na 997 i
    przedstawisz się nawet jako Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, to nikt Ci
    żadnych informacji nie udzieli, bo nie będzie wiedział, czy nie jesteś Św.
    Mikołajem.

  • 10. Data: 2004-02-25 11:36:11
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

> [...]
    > żadnych informacji nie udzieli, bo nie będzie wiedział, czy nie jesteś Św.

    Ale mozna wezwac na miejsce wydarzenia patrol policji.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski