    From: Wiesław <v...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zatarcie skazania
    Date: Mon, 27 Dec 2004 23:54:00 +0100

    Dnia Sun, 26 Dec 2004 23:02:38 +0100, Zbig.T napisał(a):

    > Uzytkownik "Wiesław" <v...@g...pl> napisal w wiadomosci
    > czas
    >
    > A dlaczego policja nie mialaby tego przechowywac ? Wyobraz sobie sytuacje,
    > ze osoba, której zatarto wyroki np. za kradzieze po kilku lat stara sie o
    > prace w policji i gdyby nie te przechowywane dane bylaby uznana za nie
    > karana i dostalaby taka prace. Czy gdybys wiedzial o takiej sytuacji nie
    > bulwersowalbys sie, ze zlodziej pracuje w policji ?
    > A tak na marginesie, móglbys wskazac te dobra osobiste Twojego kuzyna, które
    > zostaly naruszone. Pzdr.

    Odnosnie "złodzieja w policji" i czy zostaja naruszone dobra
    osobiste.(FRAGMENT OPINI PRAWNEJ Z EPRAWNIK'a)

    "PYTANIE
    ...w moim "zapytaniu" z Krajowego Rejestru Karnego widnieje - NIE FIGURUJE.
    Jakież było więc moje zdziwienie kiedy to w momencie, gdy kandydowałem na
    ławnika do Sądu Okręgowego z Sądu Rejonowego w którym toczyło się moje
    postępowanie przyszła informacja, iż byłem karany sądownie. Podano w tymże
    wydruku lata wyroku sądowego oraz za co byłem karany. Na podstawie tych
    informacji zostałem przez komisję weryfikującą odrzucony jako kandydat na
    ławnika.
    W jaki sposób mogę więc dochodzić swoich praw ? Uważam, że naruszone
    zostało przez Sąd moje dobre imię. Jestem w swoim mieście osobą publiczą i
    informacja z Sądu odbiła się szerokim echem. Czy mogę żadać od Sądu
    oficjalnych przeprosin, lub też innego zadośuczynienia ?

    ODPOWIEDZ

    Rzeczywiście, w przedstawionym przypadku doszło do naruszenia przepisów
    prawa. Zgodnie bowiem z art. 106 kodeksu karnego z chwilą zatarcia skazania
    uważa się je za niebyłe a wpis a skazaniu usuwa się z rejestru skazanych.
    Oznacza to, że osoba, względem której nastąpiło już zatarcie skazania może
    bez ujemnych konsekwencji prawnych podawac we wszelkich kwestionariuszach,
    danych i oświadczenia, iż nie jest osob a karaną. Wobec takiej osoby nie
    mogą także wynikać żadne negatywne konsekwencji związane z fakte skazania,
    gdyż uważa się je za niebyłe.
    W analizowanym przypadku doszło niewątpliwie do naruszenia Pańskich dóbr
    osobistych poprzez ujawnienie faktu skazania, choć nastąpiło już jego
    zatarcie. "

    I co Ty na to. Nie bulwersuje Cie lawnik-zlodziej?