  • 1. Data: 2007-11-26 18:31:19
    Temat: Zapytanie o dziedziczenie długów
    Od: Tomaszek <t...@j...pl>

    Witam
    Na początek pragnę zaznaczyć, że prawo to dla mnie przysłowiowa "czarna
    magia" Jestem w tych sprawach kompletnym laikiem, więc proszę o pewną
    wyrozumiałość jeśli coś pomylę w terminach albo przekręcę.

    Mój ojciec jest obecnie osobą bezdomną bez meldunku, ze __stałą___
    przyznaną dożywotnio rentą wynoszącą 537 zł netto. Jego sytuacja
    mieszkaniowa jeszcze w tym roku kalendarzowym zmieni się, gdyż otrzymał
    przydział na lokal socjalny. Trwa załatwianie ostatnich formalności(
    zaświadczeń z ZUS'u i MOPS'u ) i pod koniec grudnia sprowadzi się do
    nowego mieszkania.
    W związku z tym, że mój ojciec będzie posiadał meldunek, zamierza wziąć
    kredyt. Zamierza go wziąć w SKOK'u lub podobnej instytucji finansowej, w
    każdym razie z tego co sam mówi w banku raczej nie.
    Ojciec nie ma najlepszego zdrowia i odradzam mu wzięcie tego kredytu,
    ale on ma na ten temat bardziej optymistyczne zdanie....

    1.Czy w przypadku choroby lub śmierci mojego ojca instytucja finansowa,
    która udzieli mu tego kredytu będzie mogła się domagać spłaty długu ode
    mnie jako rodzonego syna? Pragnę podkreslić, że nie będę i nie jestem
    żyrantem żadnego kredytu. On bierze kredyt na własną odpowiedzialność i
    ja nie biorę w tym udziału Czy w takiej sytuacji dziedziczę jego długi?

    2.Jeśli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca to jak mogę się
    zabezpieczyć przed konsenkwencjami finansowymi ___ewentualnych___ długów
    mojego ojca? Czy mogę złożyć do jakiejś instytucji ( jakiej ? ) coś w
    rodzaju zastrzeżnia, że nie zgadzam się na spłatę ___ewentualnych___
    długów? Pragnę zaznaczyć, że mój ojciec jest gotów podpisać każde
    oświadczenie zwalniające mnie z takiej odpowiedzialności, choć nie wiem
    czy takie coś będzie miało "moc" prawną?

    W przypadku obydwu punktów proszę o podanie z jakich
    przepisów/ustaw/uregulowań to wynika.

    Nie wiem czy to istotne dla sprawy, ale mam 24 lata i sam się utrzymuję

    Tomaszek

  • 2. Data: 2007-11-26 18:39:58
    Temat: Re: Zapytanie o dziedziczenie długów
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Tomaszek pisze:
> [...]
    > żyrantem żadnego kredytu. On bierze kredyt na własną odpowiedzialność i
    > ja nie biorę w tym udziału Czy w takiej sytuacji dziedziczę jego długi?

    tak
    a więc po jego śmierci możesz spłacać

> [...]
    > oświadczenie zwalniające mnie z takiej odpowiedzialności, choć nie wiem
    > czy takie coś będzie miało "moc" prawną?

    Najprostszym rozwiązaniem będzie przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza - wówczas będziesz odpowiadał za długi tylko do tej wysokości
    jaka jest wartość tego, co odziedziczyłeś. Na złożenie w sądzie lub
    przed notariuszem oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza masz (w uproszczeniu) pół roku od śmierci ojca.
    Jeśli poza długami nie ma ma ( i nie będzie) nic innego do
    dziedziczenia, to możecie u notariusza zawrzeć umowę o zrzeczeniu się
    dziedziczenia. Ale wówczas możesz uszczęśliwić innych członków rodziny
    (np. rodzeństwo ojca). Tak samo jeśli zdecydujesz się odrzucić spadek -
    wtedy może być jeszcze problem z Twoimi dziećmi, które dziedziczyłyby w
    miejsce Ciebie.

    Jak chcesz wiedzieć więcej -
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/spis_t
    resci.html

    KG

  • 3. Data: 2007-11-26 19:03:17
    Od: Tomaszek <t...@j...pl>

    kam pisze:
> [...]
    > przed notariuszem oświadczenia o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem
    > inwentarza masz (w uproszczeniu) pół roku od śmierci ojca.

    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem: jeśli przyjmę spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza to mój dług wynosi tylko tyle co wartość spadku?

    > Jeśli poza długami nie ma ma ( i nie będzie) nic innego do
    > dziedziczenia, to możecie u notariusza zawrzeć umowę o zrzeczeniu się
    > dziedziczenia.

    Muszę to zrobić z ojcem za jego życia jak rozumiem?

    Tak samo jeśli zdecydujesz się odrzucić spadek -
    > wtedy może być jeszcze problem z Twoimi dziećmi, które dziedziczyłyby w
    > miejsce Ciebie.

    Popraw mnie, jeśli głupoty piszę: odrzucając spadek w całości problem
    zadłużenia przestaje dla mnie istnieć? Dzieci nie mam, więc ten problem
    też nie istnieje?
    > http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/Spadki/spis_t
    resci.html

    Dziekuję bardzo, trudna to lektura, ale są paragrafy na które mogę się w
    ewentualnych wnioskach/pismch itp powołać.

    Tomaszek

  • 4. Data: 2007-11-26 19:04:57
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Tomaszek pisze:
    > Nie wiem czy dobrze zrozumiałem: jeśli przyjmę spadek z dobrodziejstwem
    > inwentarza to mój dług wynosi tylko tyle co wartość spadku?

    tyle musisz zapłacić

> [...]

    tak

    > Popraw mnie, jeśli głupoty piszę: odrzucając spadek w całości problem

    tylko pamiętaj o półrocznym terminie

    KG

  • 5. Data: 2007-11-26 19:19:28
    Od: Tomaszek <t...@j...pl>

    kam pisze:
    [...]

    Dziękuję bardzo za rozjaśnienie sprawy.

    Tomaszek

  • 6. Data: 2007-11-26 22:47:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 Nov 2007, kam wrote:

    > tyle musisz zapłacić

    ...a jeśli majątku nie wystarczy za opłacenie komornika, to co?
    Z ciekawosci pytam :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-11-27 11:36:09
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 26 Nov 2007 19:39:58 +0100, kam napisał(a):
    > Tomaszek pisze:

    [...]

    > Najprostszym rozwiązaniem będzie przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    > inwentarza - wówczas będziesz odpowiadał za długi tylko do tej wysokości
    > jaka jest wartość tego, co odziedziczyłeś. Na złożenie w sądzie lub

    Wyżej było napisane, że ojciec jest bezdomny - więc raczej żadnego majątku
    nie posiada... I najprostsze będzie zwyczajne odrzucenie spadku - tylko
    trzeba uważać, bo wtedy spadek przechodzi dalej (na Twoje dzieci) więc tam
    też będzie konieczne podjęcie odpowiednich kroków. Aha - na odrzucenie
    spadku też jest ograniczony czas!

    Nie znam się, więc nie będę się wdawał w szczegóły - tylko chciałem zwrócić
    uwagę na tę możliwość :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 8. Data: 2007-11-27 19:02:43
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    IMHO pewniejsze jest notarialne zrzeczenie się spadku za życia.
    Zabezpieczasz i siebie i żonę i dzieci.