    From: "asasa" <a...@a...as>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zaniżone odszkodowanie po kolizji
    Date: Wed, 21 Aug 2013 00:06:10 +0200

    Użytkownik "Adramelech" <a...@t...nie.ma> napisał w wiadomości
    news:XnsA222D1D9F63D7adresutuniema@127.0.0.1...
    > Witam
    >
    > Brałem udział w kolizji na rowerze, w wyniku którym uległ uszkodzeniu mój
    > kupiony 3 late temu za 1800zł telefon. Ubezpieczyciel sprawcy(Proama)
    > zarządał ekspertyzy kosztów naprawy. Przedstawiłem taką ekspertyzę - wg
    > serwisu koszt to 510zł.
    > Ubezpieczyciel uznał że aktualnie taki telefon kosztuje 700zł, a przez 3
    > lata
    > stracił 67% swojej wartości z powodu zużycia i wypłacił mi tylko 246zł.
    >
    > Czy mam jakąś możliwość odwołania się by w jakiś sposób uzyskać wyższe
> [...]

    napisz odwolanie do tego ubezpieczyciela dla swietego spokoju powolujac sie
    na stosowne paragrafy.

    a pozniej pisz (sam) pozew cywilny do sadu. Tylko nie wiem co lepsze - żądać
    510zl za naprawe czy naprawic i domagac sie zwrotu kosztow. O ile w
    przypadku aut jets to jasne (ze nie musisz naprawiac) tak w przypadku
    uszkodzenia innego mienia nie wiem.

    Co do wyceny telefonu ubezpieczyciel mial racje. Przeciez nie wezmie pod
    uwage ceny nowego aparatu, chyba ze masz fakture a od zakupu aparatu minal
    krotki okres.

    W przypadku samochodu brana jest pod uwage wartosc rynkowa z dnia wypadku a
    nie wartosc z dnia zakupu :)

    Generalnie - tak czy siak - masz przesrane.

    Adwokata z jednej strony odradzam, bo moze wziac kilka stowek. Jak wygrasz,
    niby dostajesz zwrot kosztow ale moze to nie byc kwota jaka zaplaciles za
    prowadzenie sprawy.

    Mam jedna rade - nic Cie to nie bedzie kosztowalo - napisz do Rzecznika
    ubezpieczonych - ta instytucja Ci wyjasni co i jak i wskaze odpowiednie
    paragrafy na ktore mozesz sie powolac pozniej w pozwie.

    www.rzu.gov.pl/

    Powodzenia!

    "...Pojęcie, a w zasadzie zakres, w jakim szkoda powinna być naprawiona,
    uregulowane jest przepisami prawa. Chodzi tu przede wszystkim o art. 361
    k.c., który wskazuje, że naprawienie szkody obejmuje straty, które
    poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody
    nie wyrządzono. Szkoda jest to ubytek, uszczerbek dotykający prawnie
    chronione dobra poszkodowanego. Jest różnicą między, tym czym poszkodowany
    dysponowałby gdyby nie było zdarzenia wywołującego szkodę, a tym, czym
    dysponuje rzeczywiście na skutek tego zdarzenia. Wskutek wypadku drogowego
    może zostać wyrządzona szkoda na mieniu i/lub na osobie majątkowa,
    niemajątkowa (krzywda) lub obie jednocześnie. Z powstaniem szkody, przepisy
    łączą obowiązek odszkodowawczy tzn. wyrównanie szkody, przywrócenie majątku
    poszkodowanego do stanu sprzed wystąpienia szkody. "