    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 20 Aug 2013 21:16:36 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zaniżone odszkodowanie po kolizji

    On Tue, 20 Aug 2013, Adramelech wrote:

    > Witam
    >
    > Brałem udział w kolizji na rowerze, w wyniku którym uległ uszkodzeniu mój
    > kupiony 3 late temu za 1800zł telefon. Ubezpieczyciel sprawcy(Proama)
    > zarządał ekspertyzy kosztów naprawy. Przedstawiłem taką ekspertyzę - wg
    > serwisu koszt to 510zł.
    > Ubezpieczyciel uznał że aktualnie taki telefon kosztuje 700zł, a przez 3 lata
    > stracił 67% swojej wartości z powodu zużycia i wypłacił mi tylko 246zł.

    Czy Ty go JUŻ NAPRAWIŁEŚ?
    Jeśli tak, to pozamiatane (w sprawie wersji o której niżej).

    > Czy mam jakąś możliwość odwołania się by w jakiś sposób uzyskać wyższe
    > odszkodowanie który pozwoliło by mi naprawić telefon?
    > Co robić w takiej sytuacji gdy uznaje odszkodowania za zaniżone?

    Skorzystać z art.361 KC:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 363.
    § 1. Naprawienie szkody powinno nastšpić,
    według wyboru poszkodowanego,
    bšdŸ przez przywrócenie stanu poprzedniego,
    bšdŸ przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. [...]
    [...]
    ---

    Niech biorą zepsuty i naprawiają, mają oddać sprawny "nie gorszy
    niż zepsuty" (być może inny).

    Tam jest dalej co prawda zastrzeżenie o "nadmiernej trudności", ale
    IMO wtedy można argumentować że to samo dotyczy poszkodowanego i DLATEGO
    kwota odszkodowania jest zaniżona.

    Z postów na grupie wynika, że takie postawienia sprawy działa
    również w przypadku OC samochodowego :>
    (znaczy "propozycja nie do odrzucenia" aby za proponowaną wartość
    złomu sami sobie sprzedali zakwalifikowane do kasacji auto).

    pzdr, Gotfryd