    From: Arek <a...@e...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zamiana OS typu OEM miedzy dwoma komputerami
    Date: Fri, 11 Jun 2004 13:43:40 +0200
    Sender: d...@p...onet.pl@proxy.4net.pl

    Użytkownik GT! napisał:
    > Na prawie sie nie znam i nie wiem kto ma racje w tym sporze, ktory
    > toczycie ale zacytowana wytpowiedz jest nielogiczna.
    > Klikniecie przez Ciebie oznacza zaakceptowanie umowy (niezaleznie czy
    > zgodnej z prawem czy nie) i dopiero zaakceptowanie umowy pozwala Ci
    > zainstalowac program. Co do udowodnienia czy akceptowales program to nie
    > jest takie trudne jak Ci sie to wydaje poniewaz sam zauwazyles, ze nie
    > ma osobnego "przycisku" do akceptowania umowy i skoro masz zainstalowany
    > program to znaczy, ze musiales kliknac na przycisk akceptujacy umowe. A

    Bingo! Oznacza to li tylko, że MUSIAŁEM kliknąć na ten przycisk by
    zainstalować program. A nie, że moje zachowanie wyraziło WOLĘ AKECEPTACJI
    warunków umowy.

    Gdyby były dwa przyciski:
    1) akceptuję warunki umowy, instaluj program
    2) NIE akceptuję warunków umowy, instaluj program

    to może, może kilknięcie na 1 byłoby wiążące.

    > jesli nie akceptowales to nie powinienes byl instalowac oprogramowania.
    [..]

    Nieprawda. Obowiązuje Ustawa i daje ona określone prawa.
    To tak jakbym ja pracownikom dał zniewalające ich umowy i mówił głupio w sądzie -
    nie powinien był ich podpisywać.
    Sorry - jeśli ktoś chce stosować własne prawa i kontrolować utwór - nie wprowadza
    go na rynek. Jeśli wprowadza to obowiązują go przepisy prawa, a nie urągające
    mu wymysły.

    > Do dyskusji moge dodac, ze firma Panda Software rowniez sprzedaje swoje
    > oprogramowanie w wersji OEM i z informacji jakiej mi udzielili ta wersja
    > moze byc sprzedawa nie tyle z calym komputerem a np. z plyta glowna. Nie

    No to firma Panda Software także oszukuje ludzi.

    > mam zielonego pojecia co moze z taka OEM'ka zrobic uzytkownik koncowy
    > dlatego sledze ten watek choc widze, ze spor jest toczony raczej na
    > pozomie podstawowki ale mam nadzieje, ze dojdziecie do jakis sensownych
    > wnioskow.

    Sensowne wnioski zostały już dawno wyciągnięte. Problem w tym, że są firmy i
    ludzie, którym ciągle zależy na mąceniu wody i mieszaniu innym ludziom w głowach
    bo mają z tego wymierne korzyści.
    Polskie prawo jest takie samo jak UE. Tam M$ - patrz np. Niemcy - już dostał po
    dupie za próby blokowania wtórnego rynku OEMami. Dlatego też w Polsce nigdy nie
    odważyli się wnieść żadnej sprawy, jadą na mąceniu wody i wprowadzaniu ludzi w
    błąd, co ewidentnie kwalifikuje się jako oszustwo.

    Wyobraź sobie, że producent książki/płyty CD wymyśla sobie nagle brednie, że
    musisz na półkę albo odwarzacz CD nakleić nalepkę i nie możesz tego egzemplarza
    książki/płyty sprzedać inaczej niż z tym sprzętem. Debilizm? Skrajny, prawda?
    A w przypadku softu niektórym firmom udało się wmówić wielu ludziom, że debilizm
    jest... normą prawną. :(
    I co już totalnie mnie szokuje - wielu innych ludzi nie boi się tego debilizmu
    publicznie powtarzać!

    pozdrawiam
    Arek

    --