eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoZależy mi na uczestniczeniu w rozprawie jako obserwator. Jak? › Re: Zależy mi na uczestniczeniu w rozprawie jako obserwator. Jak?
    From: "Kaiser Souza" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zależy mi na uczestniczeniu w rozprawie jako obserwator. Jak?
    Date: Tue, 8 May 2007 20:46:04 +0000 (UTC)

    > Mam następujący problem: prawdopodobnie w najbliższym czasie odbędzie się
    > rozprawa pracownika banku w sprawie oszustw. Oskarżona już siedzi w
    > areszcie. Jestem jednym z poszkodowanych poszkodowanych w sprawie, lecz nikt
    > mnie nie zgłaszał na świadka, przez co nie będę informowany o terminach
    > rozpraw. Chciałbym śledzić rozprawę jako obserwator. Problem w tym, że
    > wogóle nie wiem, jak się za to zabrać. Znam tylko nazwisko oskarżonej i
    > oczywiście czego sprawa dotyczy.

    No cóż. Musisz sprawdzić na jakim etapie jest postępowanie. Jesli znasz
    nazwisko oskarżonej to leć/dzwoń do prokuratury i mów, że jesteś
    pokrzywdzonym, chciałbyś się w takim charakterze zgłosić. Jeśli rzeczywiście
    jesteś pokrzywdzonym, powinni Ci udzielić niezbędnych informacji. Jeśli nie
    udzielą to możesz dowiedzieć się czy akt oskarżenia poszedl do sądu. Do sądu
    możesz do sprawy napisać np. pismo, że zgłaszasz się jako pokrzywdzony do
    sprawy, albo dowiedziećsię, kiedy jest rozprawa (o ile wyznaczono) i na
    rozprawe możesz próbować zgłosić się jako pokrzywdzony. Jeśli Sąd Ci to zna,
    to poinformuje Cię, jakie prawa Ci przysługuą (m.in. oskarżyciela posiłkowego
    do czasu rozpoczęcia przewodu sądowego). JEśli jednak nie poinformwali Cię o
    tym, że jesteś pokrzywdzonym, to może słusznie?... W każdym razie rozprawy są
    jawne (prawie zawsze, a w sprawie o oszustwo to właściwie na pewno) i możesz
    na nie przychodzić w charakterze publiczności.

    > - czy sądy mają swoje wokandy np. w internecie? gdzie są wyświatlane listy
    > spraw z odpowiednim wyprzedzeniem?
    niektóre mają na swoich stronach

    > - jak zdobyć sygnaturę sprawy i termin pierwszej rozprawy?
    zadzwonoć do sekretariatu

    > - czy jeśli sąd nie utajni sprawy (nie znam prawidłowej nazwy), to czy mam
    > prawo przebywać na sali sądowej w trakcie rozprawy?
    nie utajni

    > - skąd wiadomo, że rozprawa jest jawna?
    jak Cię nie wyrzucą to jest jawna ;)

    zdr