  • 1. Data: 2004-02-14 06:40:27
    Temat: ZUS w stowarzyszeniu ???
    Od: "Teresa" <p...@o...pl>

    Witam,
    z uwagi na to ze nie stac mnie na placenie ZUSu od DG, chce zalozyc
    stowarzyszenie prowadzace dzialalnosc gospodarcza.(dzialalnosc to m.in.
    budowa sieci komputerowych z dostepem do internetu, szerzenie dostepu do
    netu status podobny do www.isoc.org.pl ).
    Mam pytania:
    czy Stowarzyszenie musi odprowadzac skladki na ZUS od prezesa lub/i czlonkow
    zarzadu ???
    Rozumiem ze stowarzyszenie podlega pod organy posiadajace osobowsc prawna
    czyli placi podatek CIT ? Czy CIT wynosi obecnie 19%?
    Czy stowarzyszenie moze byc VATowcem ???

    dzieki za pomoc.

  • 2. Data: 2004-02-14 12:04:29
    Temat: Re: ZUS w stowarzyszeniu ???
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

    > czy Stowarzyszenie musi odprowadzac skladki na ZUS od prezesa lub/i
    czlonkow
    > zarzadu ???
    Owszem, o ile osoby te beda zatrudnione na umowe o prace, z tym ze co do
    zasady nie powinno sie wyplacac wynagrodzenia czlonkom stowarzyszenia, a
    praca czlonkow powinna byc spoleczna (sa wyjatki od tej zasady).
    > Rozumiem ze stowarzyszenie podlega pod organy posiadajace osobowsc prawna
    > czyli placi podatek CIT ? Czy CIT wynosi obecnie 19%?
    Placi CIT i wynosi on 19%, znow sprawa jest troche bardziej skomplikowana,
    bo jesli dochody pojda na cele statutowe, to podatku nie bedzie.
    > Czy stowarzyszenie moze byc VATowcem ???
    Moze byc, a nawet musi, jesli w dzialalnosci przekroczy pewnien poziom
    obrotow, wedlug zasad ogolnych.
    Inna sprawa to to, ze nalezy przemyslec, czy warto zakladac stowarzyszenie
    dla celow de facto merkantylnych. Sa od tego inne twory prawne. Innym
    problemem moze byc kazd kontrola z urzdu skarbowego, bo ciekaw jestem w
    jakim stopniu wypracowane przychody pojda na dzialalnosc statutowa, a jaka
    czesc pojdzie na koszty wynagrodzen. US sa wyjatkowo na to uczulone. Ja bym
    jednak pomyslal o sp. z o.o. Bycie prezesem zarzadu wcale nie musi oznaczac
    zatrudnienia, mozna te funkcje sprawowac spolecznie...
    JG

  • 3. Data: 2004-02-15 15:12:02
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2/14/2004 1:04 PM, Jan Galazka wrote:

    > Ja bym jednak pomyslal o sp. z o.o. Bycie prezesem zarzadu wcale nie musi oznaczac
    > zatrudnienia, mozna te funkcje sprawowac spolecznie...

    Tyle, że zastapienie DG spółką z o.o. zrobi z niej jednoosobową z
    włascicielem jako prezesem - więc zusik jest, a miało nie być.
    A jak obywatelka Teresa pozna inne koszty z o.o., to może jej się coś w
    nerwach przypadkiem wymknąć na temat ustawodawcy i/lub organów i pasztet
    gotowy.

    Pzdr: Catbert