    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: ZUS sprawdzi oświadczenia rodziców
    Date: Wed, 20 Jun 2012 00:28:01 +0200

    > Oczywiscie najpierw Ty wskażesz ustawę regulującą warunki ustalania
    > cen takich biletów.

    Skor na naszym miejskim basenie są zniżki dla dzieci, to ufam, ze jest.
    Podejrzewam, że wystarczy spokojnie uchwała Rady Miasta o dopłacie dla
    niektórych dzieci i tyle.

    > Prawo składa się nie tylko z przepisów, ale również "zasad prawnych".
    > Skoro warunków określenia ceny biletów na basen *nie* określa
    > ustawa, to określa je "najbliższy pozostający" akt prawny.
    > W tym przypadku - Konstytucja, nieliteralnie opisaną zasadą
    > "co nie jest zabronione jest dozwolone", a literalnie
    > opisaną słowami "obowiązki można nakładać tylko ustawą".

    Obowiązkiem jest zapłącenie za bilet. Gmina niektórym dopłaca i tyle.

    > Skoro ustawodawca *nałożył* na przyjmującego obowiązek
    > przeprowadzenia naboru, a *nie nałożył* na rodzica obowiązku
    > przedstawienia "kwitów", to oni po prostu muszą się wywiązać
    > ze swoich obowiązków.
    > Rodzic - z braku obowiązku dostarczenia 'kwitu' ;)
    >
    > W przypadku basenu różnica jest taka, że zarządca basenu
    > *nie ma (ustawowego) obowiązku* prowadzenia naboru.
    > Może więc prowadzić nabór wedle własnego widzimisię, nie
    > podlega pod regulacje administracyjne itede.

    A czy ja kiedykolwiek cokolwiek innego twierdziłem, ze tak na mnie
    "krzyczysz"?

    > Tak.

    Moim

    > No własnie nie.
    > Warunek jest bezprawny (takie było założenie).
    > Zawrzyj np. umowę o zabicie jakiejs osoby i spróbuj później dochodzić
    > racji przed sądem - "wysoki sądzie, on teraz nie chce zabić wskazanej
    > osoby, wprost mi powiedział że nie zabije".
    > Żle mi się wydaje, że co najwyżej zostanie stwierdzone "bezpodstawne
    > wzbogacenie"? (podżeganie przez płacącego pomijam).
    > W omawianym przypadku, sprawa rozbije się o ew. "wydanie korzyści
    > majątkowej". Czyli zwrot przez rodziców kwoty zero złotych.
    > Bo tyle by zapłacili, jakby dziecko zostało przyjęte mimo braku
> [...]

    Dopuszczam taką możliwość i od pcozątku twierdzę, że może być kłopot z
    wyczerpaniem WSZYSTKICH znamion przestępstwa.

    > Wprowadzając BEZPRAWNE warunki?
    > (o tym i tylko o tym jest mowa!)\

    W wypadku sklepu nie wiadomo, co to bezparwne.

    > IMHO pic leży tylko w tym miejscu, że skala bezprawnych warunków
    > jest bez porównania szersza.
    > Coś, co w stosunkach prywatnych byłoby "warunkiem zgodnym z prawem"
    > tu jest bezprawne, tak samo jak żądanie dokonania przestępstwa.

    Zgadzam się. Bo trudno się nie zgodzić.