    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wzialem z bankomatu czyjes pieniadze
    Date: Tue, 30 Nov 2010 23:17:01 +0100

    W dniu 2010-11-29 23:08, adam pisze:
    > zostalem z czyjas kasa w kieszeni, mysle ze moze trzeba bylo
    > przypilnowac i czekac, moze bankomat polknalby je z powrotem i anulowal
    > transakcje. Nie wiem czy w ogole bankomat moze zrobic cos takiego.
    Tak, jeśli gotówka nie zostanie odebrana przez ustalony czas (przeważnie
    30sekund) to zostaje cofnięta przez bankomat, zdeponowana w specjalnej
    kasecie (nie jest mieszana spowrotem z gotówką 'do wypłat'), i w logach
    jest to zapisywane. System bankowy wie że klient kasy nie wziął, kwota
    zostaje co prawda z jego konta "zamrożona" ale tylko czeka na
    zatwierdzenie zwrotu po rozliczeniu bankomatu
    Przy rozliczaniu bankomatu obsługa dostaje zapis z logu "była gotówka
    nieodebrana, jest w kasecie zrzutów" i taka gotówka 'ze zwrotu'
    przeliczana (czy się zgadza z wypłatą, czy np klient nie wziął części a
    reszte zostawił), i jeśli się zgadza, to powrót kasy na konto jest
    zatwierdzany.
    Problemem jest tylko to, czy dany bankomat jest obsługiwany lokalnie
    przez dany oddział banku (obecnie rzadko) czy przez zewnętrzną firmę
    konwojowo-gotówkową i zewnętrzne Centrum Zarządzania Gotówką, i jak
    często jest ładowany/rozliczany - jedne są raz/dwa razy dziennie, inne
    raz na parę tygodni (zależnie od tego ile wypłaca), i tutaj może być
    zwłoka...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173