    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wycinanie fragmentu cudzej pracy
    Date: Sat, 31 Jul 2004 08:33:15 +0800

    In article <cedkvt$800$1@atlantis.news.tpi.pl>, <t...@n...wp.pl> wrote:
    > No wlasnie ale mnie obchodzi nie tyle praktyka, co teoria. Czy to jednak
    > byloby naruszenie prawa autorskiego?
    > Nawet jakbym z fotografii mona lizy wycial fragment jej ubrania (powiedzmy
    > 5x5 milimetrow w skali oryginalu) i potem ten fragment wykorzystal we
    > wlasnym kolazu?

    Wiesz, zawsze jest jakiś margines niepewności i trudno to tak na 100%
    zdefiniować (jakby tak nie było to niepotrzebne byłyby sądy :). W myśl
    prawa autorskiego chroniona wartość musi mieć charakter indywidualny i
    twórczy:

    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

    Jedno niespecyficzne zdanie, czy mały fragmencik obrazu, wydają się w
    większości przypadków nie posiadać cech ani twórczych ani oryginalnych,
    ale nie jest to zasada w pełni uniwersalna.

    Tu masz pełny i aktualny tekst Prawa Autorskiego:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=
    WDU19940240083

    --
    Marcin