    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Winny/Niewiny -- pat
    Date: Sat, 17 Apr 2004 12:58:56 +0200
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Tristan Alder wyskrobał(a):
    > Dlaczego? Dwaj jechali, każdy mówi, że prowadził drugi.
    > Albo dwaj byli w pokoju w czasie morderstwa, więc obydwaj znają idealnie
    > przebieg, więc nie ma nieścisłości.

    Osoba niewinna będzie się starała wykazać okoliczności i fakty wskazujące na
    to, że to ta druga bez wątpienia popełniła czyn. Tylko od jej inteligencji,
    sprostrzegawczości i dobrej pamięci zależy czy znajdzie coś takiego, co
    bezsprzecznie dowiedzie, że to nie ona lecz ta druga osoba jest winna.

    Takie sprawy są trudne - vide głośna sprawa zabójstwa faceta prowadzącego
    butik w Wawie. Były dwie kobiety: żona i chyba sprzedawczyni zatrudniona w
    tym sklepie. Nie było świadków. Obie oskarżały się nawzajem o dokonanie
    zbrodni. Na ławie oskarżonych zasiadła w końcu sprzedawczyni. Sprawa
    ciągnęła się przez kilka instancji aż po SA chyba, w TV było o tym głośno.
    Ta żona działa w Stowarzyszeniu Pomocy Ofiarom Przestępstw (czy jakoś tak).

    > milicję zawiadomił świadek, który znalazł ich już leżących koło
    > momplika... Albo siedzących na krawężniku nachlanych.

    To się go przesłucha i wyciągnie wnioski. Jak siedzieli albo leżeli? W
    jakiej odległości od tego moplika itd. Przesłuchanie może coś nasunąć albo i
    nie.

    > Jeruna, nie wiesz co to moplik[1]?

    Ja nie ze "Ślunska", ale domyślam się, że to takiś motor.

    > Prowadzili w rękawiczkach.
    > Padł strzał.... Wbito nóż...

    No to są przypadki już "filmowe". Nakręcono o tym mnóstwo kryminałów i
    napisano tyleż książek. Jednak zawsze taka sprawa (teoretycznie) jest
    łatwiejsza kiedy mamy dwie osoby, z których jedna popełniła czyn. Wtedy sami
    zainteresowani dostarczają dowodów obciążających drugą stronę i od ich oceny
    zależy rozstrzygnięcie. Pewne jest jedno: część z tych dowodów będzie prawdą
    (bo przyjęliśmy, że jedna osoba kłamie, a druga mówi prawdę). Pozostaje
    tylko odsiać ziarno od plew. Lepsza taka sytuacja niż np. tajemnicze
    morderstwo czy wypadek - nikt nic nie widział, nic nie wie...

    --
    Bartek Gliniecki