    From: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wejście do Schengen a przekraczanie granic
    Date: Wed, 19 Sep 2007 06:27:40 +0200

    W odpowiedzi na post z Wed, 19 Sep 2007 03:09:39 +0200, od chester :

    polecam www.sg.gov.pl

    > I tu mam pytania jako mieszkaniec przygranicznego Szczecina:
    > 1. Jak to jest z monitorowaniem ruchu na granicy (w tym przypadku
    > polsko-niemieckiej) ?

    Nie będzie monitorowania, nie będzie statystyk przemieszczania się przez
    granicę.

    > 2. Rozumiem, że nie muszę się legitymować na granicy?

    Bramki i budki zostają, ale będą co do zasady puste. Układ z Schengen
    dopuszcza wznowienie kontroli w wyjątkowych przypadkach np. EURO 2012,
    jakieś większe zgromadzenia ludzkie zaplanowane.

    > 3. Czy granicę mogę przekraczać tylko na przejściach granicznych, czy
    > też jest to dozwolone wszędzie? (np. na polnej drodze, na drodze bez
    > wyznaczonego przejścia mimo asfaltowej nawierzchni z obu stron, na
    > drodze leśnej)

    Znikną tablice: "granica państwa, przekraczanie dozwolone", można bedzie
    przekraczać granicę w dowolnym miejscu nawet przepłynąć Odrę czy przejść
    plażą w Świnoujściu, tak stanowi układ z Schengen.

    > 4. Jak to będzie z obecnymi przejściami tzw. małego ruchu granicznego? W
    > tej chwili jest tam dopuszczony ruch pieszy i rowerowy w godzinach
    > dziennych (8-20 czy jakoś tak). Czy staną się całodobowymi przejściami
    > pieszorowerowymi? A może w związku z odpowiedzią na pyt. 3, 4 staje się
    > bezprzedmiotowa?

    Patrz odp. 3, a zapewne chodzi ci o PG Buk/Blankensee.

    > 5. Czy absolutnie muszę posiadać Dowód Osobisty bądź Paszport
    > przekraczając granicę polsko-niemiecką mimo braku kontroli granicznej ?
    > Czy może wystarczy prawo jazdy?

    Przekraczając granice UE nie musisz mieć żadnego dokumentu, ale warto mieć
    przy sobie dokument upoważniający Ciebie do pobytu na terenie UE, czyli
    zgodnie z układem dokument stwierdzający obywatelstwo UE: paszport lub
    dowód osobisty, należy zwrócić uwagę, ze legitymacja studencka, prawo
    jazdy, legitymacje szkolne, książeczka żeglarska (wydana przez Urząd
    Morski) nie stwierdzają obywatelstwa UE, bo dokumenty te może posiadać
    nawet obcokrajowiec.

    > 6. Co z obywatelami spoza UE którzy przebywają stale na terenie RP? Czy
    > oni (np. Rosjanie) będą mogli swobodnie poruszać się pomiędzy
    > państwami-sygnatariuszami, czy też będą musieli zdobyć wizy jeśli takowe
    > są wymagane?

    Tutaj dokładnie nie wiem, ale raczej zalegalizowanie pobytu w jednym z
    krajów UE/Schengen oznacza zalegalizowanie pobytu w całej strefie, czyli
    karta stałego/czasowego pobytu lub wiza pobytowa.
    Od 1 grudnia wizy polskie wydawane przez konsulaty RP będą wizami Schengen.

    > chester
    >
    > PS. Kiedy dokładnie wejdzie to w życie w ruchu lądowym, morskim czy
    > lotniczym to jest bez większego znaczenia, podobnie jak to, czy to
    > dobrze, czy też źle. Proszę nie trollować ;-)

    1 stycznia 2008 godz. 0:00
    Uwolnienie od rytynowych kontroli w punktach granicznych, nawet jeśli
    sprowadzało się to jedynie o zerknięcia na dowód osobisty czy paszport
    sprzyja przemieszczaniu się zorganizowanej przestepczości. Zawsze pokazanie
    dowodu jest jakąś tam barierą choćby psychiczną.
    Z drugiej strony podczas np. kontroli drogowej policjantowi wyskoczą też
    wpisy dokonane przez policje państw-sygnatariuszy, podobno już systemy są
    połączone.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    Ważny polityczny artukuł: http://grupy2.3mam.net