    From: Johnson <j...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ustalenie stosunku pracy
    Date: Fri, 10 Feb 2006 22:57:37 +0100

    John Doe napisał(a):

> [...]
    > odprowadzi podatek dochodowy.
    > 3. Zlecenie zawarte zostaje od ... na czas nieokreślony.
    > 4. Wszelkie zmiany w formie pisemnej.
    >
    > Natomiast umowa o pracę:
    > 1. Stanowisko: administrator sieci, pełen etat.
    > 2. Świadczenie pracy w siedzibie i miejscach wskazanych.
    > 3. Zakres obowiązków: administracja siecią komputerową, telefoniczną,
    > support dla pracowników, telefoniczna dyspozycyjność 24/7, prace
    > programistyczne, inne polecenia przełożonego.
    > 4. Wynagrodzenie nn zł brutto. Od wynagrodzenia pracodawca odprowadzi

    Jak wyżej widać to nie to samo. W szczególności wyraźnie na umowe o
    pracę wskazują miejsce świadczenia pracy i podporządkowany charakter.
    Tego w umowie zlecenia (świadczenia usług) nie ma.

    > Stan faktyczny to oczywiście całościowa opieka nad infrastrukturą
    > informatyczną firmy, wliczając w to pełną dyspozycyjność i reagowanie na
    > awarie sieci bez ograniczeń czasowych i poza etatowymi godzinami pracy.

    Wymóg dyspozycyjności nie jest charakterystyczny dla zlecenia, ale i w
    sumie dla stosunku pracy też nie (tu powinny być raczej konkretne
    godziny pracy).

    > Sprawę urozmaica fakt, że sieć firmowa jest międzynarodowa (niezależne
    > spółki na całym świecie), a więc wykonywane prace były nadzorowane przez
    > dwie osoby: szefa zespołu supportu w spółce (inwestor) poza granicami
    > kraju i szefa IT w polskiej spółce.

    Nadzór pracodawcy jest charakterystyczny dla umowy o pracę.

    > Dodatkową ciekawostką jest to, że w lutym 2005 wraz z podpisaniem UP nie
    > została rozwiązana UZ - czy to się dzieje automatycznie czy też od tego
    > czasu byłem podwójnie zatrudniony?

    Nie. Obowiązki z umowy o pracę nie mogą się pokrywać z wcześniejszą
    umową zlecenia. Jeśli tak było to w tym zakresie umowa zlecenia uległa
    za zgodą obydwu stron rozwiązaniu w sposób dorozumiany.

    > W czasie UZ uzgadniałem dni wolne z oboma zwierzchnikami, jednak nigdy w
    > ciągu roku nie wykorzystałem przysługującego kolegom pracującym na UP 20
    > dni - zazwyczaj były to 2 tygodnie w ciągu roku.

    Uzgadnianie czasu pracy - dni wolnych - sugeruje umowę o pracę. Czyżby
    były stałe godziny pracy?

    > Czy mogę dochodzić wydania świadectwa pracy za cały czas pracy?

    Możesz próbować. Ale czeka cię proces. Celowe byłoby poszukanie sobie
    fachowego pełnomocnika.
    Za mało danych by odpowiedzieć kategorycznie jaki będzie efekt. Ale
    takie procesy są bardzo przykre i długie. Należy sie zastanowić nad
    sensownością ekonomiczną takiej sprawy. Krótko mówiąc, czy warto?

    > Czy udowodnienie kluczowego stanowiska pracowniczego w spółce (działanie
    > spółki w pełni zależne od funkcjonowania struktur informatycznych) mogło
    > by pozytywnie wpłynąć na wyrok?

    To jest bez znaczenia.

    > Czy fakt posiadania "nieformalnego szefa" poza spółką w której byłem
    > zatrudniony może poważnie utrudnić udowodnienie występowania
    > bezpośredniego nadzoru?

    Może utrudnić, gdyż sugeruje że wykonywałeś polecenia nie pracodawcy,
    tylko kogoś innego.

    > Czy pokrywający się zakres obowiązków na UP względem UZ i fakt, że
    > faktycznie UP stanowi jej kontynuację ma jakieś znaczenie?

    To jest do udowodnienia. Z tego co napisałeś obowiązki tak do końca się
    nie pokrywały. Zresztą zasadniczo te same zadania mogą być wykonywane i
    w ramach umowy o prace i w ramach umowy zlecenia.

    > Zdobyć pocztę elektroniczną ze służbowego konta?

    To zależy co tam jest napisane.

    > Upoważnienie 24/7 do wejścia na teren spółki?

    To jest bez znaczenia, chyba że jest tam wyraźnie napisane że nie byłeś
    zleceniobiorcą tylko pracownikiem.

    > Czego poza ŚP mogę się domagać? Jeśli złożę pozew o ustalenie stosunku
    > pracy mogę domagać się ekwiwalentu urlopu za lata przepracowane na
    > kwestionowaną UZ (dni wolne nie były ewidencjonowane)?

    Jeśli będziesz się domagał świadectwa pracy lub ekwiwalentu za urlop
    wypoczynkowy to nie masz po co występować o ustalenie stosunku pracy.
    Sąd zrobi to niejako przy okazji.

    > Jakieś dodatkowe zadośćuczynienie ze względu na "niepewność" pracy (możliwość
    zwolnienia
    > bez okresu wypowiedzenia, brak jakiejkolwiek socjalki względem innych
    > pracowników)?

    To jest bzdura. Wybij sobie to z głowy.

    > Czy lepiej sprawę skierować do PIP czy osobiście napisać pozew do SP?

    Lepiej iść do sądu o ile nie można porozumieć się z pracodawcą.

    > Z jakimi kosztami trzeba liczyć się w przypadku poniesionej porażki?

    Jeśli chodziłoby tylko o świadectwo pracy to gdzieś 60 zł, jeśli o
    pieniądze (ekwiwalent) to zależy od sumy roszczenia - to już będą
    większe pieniądze.

    > Jaki jest okres przedawnienia dla moich roszczeń?

    Wydanie świadectwa pracy i ekwiwalent za urlop wypoczynkowy - 3 lata od
    zakończenia stosunku pracy i to tych "umów zlecenia", które jak rozumiem
    będziesz udowadniał że były umowami o pracę na czas określony. Choć
    można dyskutować czy termin przedawnienia nie liczyć od ustania
    ostatniej umowy.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"