    From: "NoMAD" <n...@W...TO.gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa przedwstępna - cesja
    Date: Wed, 4 Jul 2007 17:50:47 +0200

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    news:1183555273.081853.265190@k79g2000hse.googlegrou
    ps.com...

    > Nomad, dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedź. Wynika z niej, że
    > jeśli nowego klienta ktory zawrze umowę z Deweloperem (a umowa nie
    > przewiduje zakazu cesji wierzytelności wynikających z tej umowy),
    > Deweloper winien zwrócić mi zadatek.

    Nie bardzo zrozumiałem.
    Załóżmy, że znalazłeś osobę która chce "wejść" na twoje miejsce a ty chcesz
    rezygnować z tego mieszkania. Osobę tą nazwiemy X.

    Generalnie wyjścia masz dwa:

    Pierwsze:
    Zawrzeć 2 umowy: umowę cesji z X. Przedmiotem umowy będzie Twoja
    wierzytelność wobec Dewelopera (czyli roszczenie o wybudowanie tego budynku,
    mieszkania, wydanie go plus ewentualne roszczenia z rękojmi itd.). Oraz
    drugą umowę z X dotyczącą przejęcia Twojego długu wobec Dewelopera (czyli
    twojego zobowiązania do zapłaty całej ceny za ten lokal). Na tą druga umowę
    musi zgodzić się Deweloper - jeśli się nie zgodzi to będzie mógł nadal żądać
    od Ciebie zapłaty za lokal, a ty (jesli zapłacisz) będziesz mógł później
    żądać zwrotu tej kwoty od X.

    W poprzednim poście z rozpędu niezbyt ściśle napisałem, że w razie
    niewykonania umowy Deweloper bedzie mógł od ciebie dochodzić zadatku. Ale
    zadatek już dałeś, więc co najwyżej Deweloper odstępując od umowy zachowa go
    dla siebie.

    W tej umowie cesji z X możesz przelać swoje (przyszłe i ewentualne)
    roszczenie o zwrot zadatku, a w zamian X wręczy ci od razu tą sumę.

    Drugie:
    Złożyć oświadczenie Deweloperowi, że odstepujesz od umowy zgodnie z
    przewidzianym w umowie uprawnieniem i przedstawiasz mu X który podpisuje z
    Deweloperem NOWĄ umową przedwtepną i wręczy swój zadatek. Z chwilą
    odstąpienia TWOJA umowa już nie nie wiąże cię z Deweloperem - masz prawo
    żądać zwrotu zadatku. Chyba że we trójkę ustalicie, że twój zadatek będzie
    od tej chwili zadatkiem X, a X zamiast wręczać swój zadatek Deweloperowi
    zwróci Tobie odpowiednią kwotę.

    > Inna sprawa, że na fakturze
    > widnieje nazwa "zaliczka", a nie "zadatek" - zatem rozumiem, że zwrot
    > ten nie powinien ulegać wątpliwości.?

    Zadatek może mieć różne znaczenia, zależy od tego co strony miały na mysli
    przy jego wręczaniu. Ale w razie wątpliwości zadatek ma własnie takie
    znaczenie, jak opisałeś wcześniej. Wątpie żeby to była zaliczka, bo wtedy
    Deweloper nie móglby jej zatrzymać na wypadek nie wykonania przez ciebie
    umowy. Mógłby ją tylko zarachować (zaliczyć) na poczet pszyszłego
    świadczenia, ale w razie nie wykonania przez ciebie umowy musiałby ją
    zwrócić i osobno żądać odszkodowania (wówczas żeby je otrzymać musiałby
    wykazać wysokość szkody, związek przyczynowy itd.). Zadatek znacznie to
    upraszcza, bo wystarczy wykazac, że nie wykonałeś umowy i mozna go zatrzymać
    (to jest takie "ryczałtowe" odszkodowanie).

    Według mnie to drugie rozwiązanie jest lepsze, bo sama umowa je przewiduje i
    w razie czego łatwiej jest dochodzić swoich praw.