    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ubezpieczenie na życie - odmowa wypłaty
    Date: Fri, 30 Apr 2004 07:01:12 +0800

    In article <0...@n...onet.pl>, Grzegorz Iwaniuk wrote:
    > 1. We wrzesniu 1998 roku zostal u tesciowej wykryty rak piersi (wyleczony
    > operacyjnie 11.1998)
    > 2. Wrzesien 2003 - zawarcie umowy z bankiem/ubezpieczycielem
    > Zadzwonilem do biura Rzecznika Praw Ubezpieczonych, w ktorym powiedziano mi,
    > ze w tego typu przypadkach istotna jest jednak bezposrednia przyczyna smierci.

    W sumie ciekawe stwierdzenie.

    Nie chce mi sie studiowac w tej chwili odpowiednich ustaw (czy nie
    ma tam czegos w temacie) ale...

    > Jakie mamy szanse na ewentualna wygrana przed sadem? Na zdrowy rozum spore, ale
    > w naszym kraju nigdy nic nie wiadomo. W gre wchodzi kwota ok 10tys. zl. plus

    ... zwykle jest tak (a doswiadczenia mam akurat nie z naszego kraju) ze
    warunkiem ubezpieczenia tego typu i podobnych o charakterze medycznym,
    ustalenia jego stawki i innych oplat jest podanie prawdziwej historii
    medycznej. I zwykle, jednym z glownych powodow troski ubezpieczyciela sa
    choroby nowotworowe ktore ubezpieczany przebywal w przeszlosci. W skrajnym
    przypadku, jesli jakies powazniejsze byly, moze w ogole odmowic
    ubezpieczenia. Jesli umowa tego wymagala (Ty ja masz a ja nie jestem
    wrozka aby zobaczyc co tam napisano), a zatailiscie fakt tej choroby AD 98
    to moim zdaniem nie powinniscie dostac wyplaty. Jesli umowa nie wymagala a
    zawierala klauzule wylaczajaca z powodu czynnikow istniejacych przed
    zawarciem ubezpieczenia to ubezpieczyciel bedzie musial wykazac ze smierc
    byla tego nastepstwem. Z drugiej strony, jesli w karcie zgonu wymieniono
    jako pierwotna przyczyne ow rak sutka z 98 to ubezpieczyciel bedzie tu
    mial MZ ulatwione zadanie.

    --
    Marcin