  • Data: 2003-12-05 02:13:45
    Temat: Re: To do Ciebie złodzieju!
    Od: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...iq.pl> napisał w wiadomości
    news:bqlt0u$825$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    [...]
    > Kojena sprawa jest to udowadnianie wlasnej niewinnosci - jakim prawem
    > kontrolujacy mnie rzadaja udowadniania im ze program mam legalnie (a nie
    > odwrotnie?). Rownie dobrze mogli by mi rower zabrac na ktorym jezdze bo
    > rowniez nie jestem w stanie przedstawic dowodow ze to moja wlasnosc.

    W przypadku softu kupionego w sklepie, dowodem na legalność może być nośnik
    i faktura.Nośnik zazwyczaj zachowujemy, fakturę też możemy. W przypadku
    zakupu przez Internet licencję możesz (ale nie musisz) otrzymać od autora. W
    tym przypadku dowodem może być potwierdzenie dokonania płatności (większość,
    jeśli nie wszystkie serwisy wysyłają) oraz kontakt z autorem. Niestety, w
    przypadku softu udowodnienie legalności musi spoczywać na użytkowniku.
    Choćby z tego powodu, że bardzo dużo programów jest rozpowszechnianych tylko
    w postaci elektronicznej.
    Wg. mnie poważnym błędem popełnianym przez producentów jest sposób
    dystrybucji oprogramowania przez pośredników. Można to ominąć rezygnując z
    nich. Użytkownik płaciłby za oprogramowanie bezpośrednio u producenta.Opłata
    byłaby równoznaczna z rejestracją użytkownika. Producent wysyłałby imienną
    licencję na podany adres.Korzyści z tego rozwiązania to potencjalna obniżka
    cen (eliminujemy pośredników, koszty transportu, ewnetualnie drukowanej
    dokumentacji, nośnika), spersonalizowany numer seryjny i łatwość z jaką
    można odróżnić nielegalnego użytkownika od legalnego. Legalny użytkownik
    miałby licencję, którą praktycznie natychmiast można potwierdzić u
    producenta. Kupujący mógłby ściągnąć soft z serwera producenta i wypalić na
    własnej płytce lub dodatkowo zakupić nośnik. Updaty można byłoby łatwo
    kontrolować.

    [...]
    > Jezeli policjant ma jakis konkretny dowod (na przyklad to ze rozprowadzam
    > programy za pomoca p2p) to ok. Natomiast mi nie podoba sie to ze policjant
    > przyjdzie i bedzie mi kazal pokazywac licencje na programy.

    Policjant ot, tak sobie nie przyjdzie. Musi być jakiś punkt zaczepienia.
    Jeśli jesteś dystrybutorem oprogramowania, to jesteś w miarę łatwy do
    namierzenia i zdobycie dowodów przeciwko jest łatwe. W przypadku osoby,
    która ściąga, jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ nie jesteś w stanie
    ustalić do jakich celów soft będzie używany. Większość firm oferuje soft w
    typowej wersji demo lub ograniczonej czasowo. Sama tym samym zgadza się na
    ściąganie. Decyzja do czego soft będzie używany należy do użytkownika.
    Jednak, przy najmniejszym podejrzeniu (np. osoba podejrzana rozpowszechnia
    muzykę czy filmy) powinna być całkowicie sprawdzona.

    > Jak powiem ze to wszystko to sa programy shareware, dema i GNU to co?

    Używanie oprogramowania GNU jest raczej oczywiste. Problem zaczyna się w
    przypadku shareware. Tutaj trudno ustalić czas jaki upłynął od pierwszego
    zainstalowania. Chociaż też nie do końca. Można po prostu zablokować jego
    działanie po określonym czasie. Jeśli program nie został scrackowany, to
    należy przyjąć, że
    jest to okres testowania (typowe domniemanie niewinności). Chyba, że
    znaleziono dowody zaprzeczające temu. Jeśli program został "zapatchowany"
    odpowiednim crackiem, to sprawa jest jasna. W tym przypadku jest to
    ewidentne złamanie licencji i dowód na nielegalne używanie oprogramowania.

    --
    pozdrawiam
    Jarosław Wiechecki