    From: "Andrzej R." <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Świadectwo pracy c.d.
    Date: Mon, 10 Jan 2005 20:29:59 +0100

    Użytkownik "Johnson" <J...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:crt9eh$p47$3@news.onet.pl...

    > Równie dobrze może napisać w świadectwie prawdę: pracownik pracował na
    cały etat i nic nie zapłacić.

    No oczywiście, że może, ale wtedy wogóle nie może być mowy o jakimkolwiek
    poświadczaniu
    nieprawdy skoro w świadectwie pracy wszystko jest w porządku.Natomiast w
    wymyślonym
    przeze mnie przykładzie pracodawca pisze w świadectwie pracy nieprawdę i
    poświadcza to
    własnoręcznym podpisem, a jeszce na dokładkę stara się w ten sposób osiągnąć
    korzyści
    materialne, przez pomniejszenie pensji pracownika i odprowadzanie zaniżonych
    składek do
    odpowiednich urzędów.Nie wiem czemu nie można podciągnąć tego pod
    "poświadczenie
    nieprawdy" bo dla mnie (laika niestety:-))), to wszystko pasuje jak ulał do
    art.271kk i trzeciego
    paragrafu tegoż artykułu

    > Generalnie biedą to odpowiednie wykroczenia lub przestępstwa przeciwko
    prawom pracownika.

    Eeeee, no to w sumie nieważne czy można w wymyślonym przeze mnie przypadku
    zarzucić
    pracodawcy poświadczenie nieprawdy w świadectwie pracy czy nie, bo z tego co
    piszesz
    wynika, że i tak można pociągnąć go do odpowiedzialności za wystawienie
    (świadome)
    kłamliwego świadectwa, niezależnie od tego że będzie zmuszony do
    sprostowania
    dokumentu i wyrównia zaległości finansowych.Czyli ogólnie rzecz ujmując,
    jeżeli pracodawca
    mocno namąci w świadectwie pracy a sprawa zacznie przybierać dla niego
    niekorzystny obrót,
    to raczej będzie się starał wydębić od pracownika to oszukane świadectwo, co
    też czyni
    były szef Marii Konopki w opisanym przez nią przypadku.
    Pozdrawiam
    Andrzej