    From: "Meklar" <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Statut szkoly, a konstytucja...
    Date: 7 Nov 2006 20:38:58 +0100

    > Witam,
    > Zastanawia mnie problem uczniow doroslych. Obejmuje ich ciagle statut
    > szkoly, ktory naklada pewne obowiazki naprzyklad informowanie rodzicow o
    > zagrozeniu ucznia z danego przemiotu. Otoz taki 18 letni obywatel nie
    > posiada prawnych opiekunow? czy to sie nie kloci?

    Kłóci się, trzeba więc rozwiązać to na drodze prawnej, czyli składaj zażalenia,
    wyjaśnienia itd. do wszelkiego rodzaju instytucji, których może to dotyczyć
    włącznie z Trybunałem Konstytucyjnym. Może jak dobrze pójdzie uda Ci się
    wywalczyć zmiany w ciągu najbliższych pięciu lat. Jak masz czas i siłę to walcz
    ale poczekaj z tym kilka lat gdy założysz swoją rodzinę i będziesz pracował
    Wtedy też zadaj sobie pytanie: "czy byłem dorosły w wieku 18 lat?".

    > Wiele szkol ma roznego rodzaju zakazy zwlaszcza jesli chodzi o alkohol i
    > wyroby nikotynowe[spozywanie ich], czy mozna to egzekwowac poza terenem
    > szkoly.

    Raczej nie można, a czy po powrocie z "libacji" do szkoły pijany uczeń może
    ponieść jakieś konsekwencje?

    > Czy uczen moze opuszczac teren szkoly w czasie zajec? W koncu to jego
    > dobrowolna decyzja, a jako, ze nie ma prawnych opiekunow to nie moga oni
    > pociagnac szkoly do odpowiedzialnosci!

    Parę lat temu dyrektorzy szkół młodzieżowych publicznych (nie wiem czy wszyscy
    ale chyba tak) dostali interpretację ministerstwa edukacji odnośnie młodzieży
    pełnoletniej. Dokładnie nie pamiętam treści tego pisma więc napiszę swoimi słowami:

    Ministerstwo tłumaczyło ograniczenie praw pełnoletniego ucznia w statucie szkoły
    poprzez sprawowanie opieki nad nim przez rodziców lub opiekunów prawnych.
    Ministerstwo wychodziło z prostego założenia: jeśli dorosły uczeń nie pracuje i
    nie ma pieniędzy na własne utrzymanie i jest na utrzymaniu rodziców to ci mają
    prawo wiedzieć jak sprawuje się on w szkole. W końcu opiekują się, utrzymują
    ucznia itd. Czy jest w tym coś złego?

    To czy szkoła będzie informować rodziców o wagarach i ocenach oraz czy możesz
    sam się zwalniać zapisane jest w statucie szkoły, tam szukaj jak jest w Twoim
    przypadku.

    Jeśli jednak opuścisz zajęcia to musisz przynieść zwolnienie, najlepiej od
    lekarza bądź rodzicoów. Jeśli jednak chcesz sam siebie usprawiedliwiać to musisz
    pamiętać o kilku rzeczach. Nie możesz pisać zwolnień w stylu: "proszę o
    usprawiedliwienie nieobecności w dniach takich to a takich z powodu choroby" bo
    nauczyciel jest urzędnikiem państwowym i mimo obowiązku przyjęcia takiego
    dokumentu może go nie uznać i rządać jakichś dowodów na zaistniałą sytuację.

    Analogiczny przykład: starasz się o dodatek na dziecko, idziesz do odpowiedniego
    urzędu i piszesz podanie w którym prosisz o dodatkowe pieniądze na utrzymanie
    dziecka z powodu trudnej sytuacji materialnej. Czy urząd przydzieli Ci tą pomoc?
    Nie, będzie oczekiwał jakiegoś dowodu, w tym przypadku zaświadczenia o dochodach.

    Tak samo może nauczyciel, poprosi przychodnię o potwierdzenie Twoich słów, jeśli
    nie zostaną potwierdzone to jak myślisz co Ci grozi?

    To oczywiście w teorii w praktyce żadnemu nauczycielowi nie chce się tego robić.

    Jeśli natomiast będziesz bardziej "sprytny" i zamiast zwalniania się samemu
    (poprzez zwolnienie z Twoim podpisem) dasz na przykład podrobione zwolnienie
    (pieczątka i podpis "lekarza") lub L4 (jeśli pracujesz) to pamiętaj, że jesteś
    dorosły i grożą Ci konsekwencje jak każdej dorosłej osobie a nauczyciel ma
    obowiązek powiadomić prokuraturę o popełnieniu przestępstwa fałszowania
    dokumentów. Pewnie do więzienia nie pójdziesz ale poznasz sale rozpraw, może
    areszt itd.

    Mała dygresja mniej związana z aspektem prawnym:

    Każdy z nas przechodził okres buntu to normalne, jednak dzisiaj masz te
    osiemnaście lat, za rok będziesz już wspominał liceum czy też technikum.
    Zaakceptuj, że w szkole mimo swojej pełnoletności masz ograniczone prawa, to
    tylko rok, bardzo ważny rok. Będziesz zdawał maturę, miał wiele stresów z
    egzaminami maturalnymi i ewentualnym wyborem uczelni wyższej. Czy naprawdę
    chcesz w tym czasie podpaść nauczycielowi? Nadszarpnąć sobie nerwy? Bo czy
    istnieje jakiś zapis zabraniający nauczycielowi sprawdzania Twojej wiedzy? Nie,
    ba! To jego obowiązek, i nic nie stoi na przeszkodzie by robił to na każdej
    lekcji i na końcu roku wyciągnie średnią, która raczej nie będzie pozytywna. A
    jak Cię skreślą z listy uczniów gdy będziesz pełnoletni to żaden dyrektor
    publicznej szkoły młodzieżowej nie ma obowiązku Cię przyjąć. Zostaną jedynie
    szkoły dla dorosłych, które może Cię czegoś nauczą ale dobrą opinią wśród
    rektorów szkół wyższych nie mogą się pochwalić.

    > pozdrawiam

    Ja również :)