    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Fri, 8 Feb 2013 11:00:56 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sprzedaż, która jednak miała miejsce

    On Fri, 8 Feb 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał
    [...]
    ^^^^^^^^^

    > A doszło do zapłaty? Bo kodeks cywilny normuje to dość szczegółowo.
    > Obopólna wola,

    I dość, patrz niżej.

    > wydanie rzeczy, wydanie rzeczy,

    Nie wiem czemu dwa razy :), ale akurat MA znaczenie dla elementu
    o którym mowa niżej (VAT!)

    > zapłata udokumentowana fakturą. Jak
    > któregokolwiek elementu nie ma, to nie ma sprzedaży.

    Nie można zgodzić się z tym poglądem.
    Sprzedaż to jest *UMOWA*.
    Zupełnie osobna sprawa, czy ta umowa została wykonana.
    A powoływanie się na to, że czynność nie była sprzedażą
    bo była nieudokumentowana, stanowiłoby kuriozum :)
    (to na odwrót, istnienie faktury może być poszlaką iż
    sprzedaż była, ale nie w drugą stronę).

    Do tego komplikację mamy w tej postaci, że dla wystawienia f-ry
    liczy się "sprzedaż w rozumieniu VAT", która ma odrębną definicję
    (w ustawie o VAT), nie pokrywającą się z definicją cywilnoprawną.

    Skądinąd błędna, ale "prawidłowo błędną" - jak udowodnią antydatowanie
    faktury to będzie znacznie gorzej, bo to fałszowanie dokumentu
    z którego wynika zobowiazanie pieniężne, czyli coś do lat trzech :>
    IMVHO, zakładając że mowa o fakturze (o czym niżej), wypadałoby
    sporządzić "prawidłowo nieprawidłową" fakturę (data wystawienia
    teraz, data czynności kiedyś-tam) i składać wyjaśnienie z czynnym
    żalem, bo mimo iż sama korekta deklaracji :> (owszem, ta f-ra
    powinna "liczyć się" do momentu *wydania* i to IMO jest oczywiste)
    nie wymaga czynnego żalu, tu powodem ukarania mogłaby być
    nieprawidłowość f-ry, a nie deklaracji, więc z "ochrony" z Ordynacji
    nie korzysta.

    > Ja tam księgowym nie jestem, ale obecną chęć zapłaty potraktowałbym raczej
    > jako odszkodowanie nieopodatkowane i nie podlegajace fakturowaniu, niż dochód
    > z działąności gospodarczej.

    Powiem, że mam wielką chęć się zgodzić :)
    Ale jest jeden jedyny hak, ktory wzbudza moje obawy i IMO może spowodować
    roszczenia skarbówki z tytułu VAT: otóż klient końcowy dostał ten program
    od posiadacza praw, miało miejsce "wydanie", i zostało ono dokonane
    z zamiarem uzyskania zapłaty.
    Leży to blisko spełnienia definicji "sprzedaży w rozumieniu VAT",
    a jednocześnie, jak wskazuje opis, również sprzedaży (w rozumieniu
    UMOWY cywilnoprawnej) w rozumieniu KC.

    Nie zaprzeczam, że widzę również element który przemawia przeciw:
    otóż z p. widzenia VAT przekazanie praw (wszelkich, dotyczy to
    więc również licencji) jest traktowane jak usługa.
    Na mój rozum powinno skutkować to uznaniem, że przekazanie
    fizycznych elementów które pozwalają z tej usługi skorzystać
    ale bez SKUTECZNEGO przekazania praw nie stanowi "wykonania
    usługi".
    Dodam również, że widzę dwa elementy które poddają w wątpliwość
    ów "element przeciw", ale tylko w części: po pierwsze, wydający
    oprogramowanie ZGODZIŁ SIĘ żeby było używane do testów, po drugie
    licencja (niewyłączna) nie wymaga formy pisemnej.

    Streszczając: wydaje się, że przyjęcie tezy o odszkodowaniu
    nie wygląda źle. Ale pytaniem jest jak zabezpieczyć tyły
    na wypadek poruszenia sprawy "przecież Pan im dobrowolnie
    ten program wydał, prawda?"

    pzdr, Gotfryd