  • 1. Data: 2005-09-30 14:34:01
    Temat: Sprzeciw od nakazu zapłaty
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Witam.
    Firma A sprzedała towar firmie B. Ta nie zapłaciła więc po
    bezskutecznym wezwaniu do zapłaty firma A wniosła pozew
    o zapłatę ceny, odsetek i kosztów.
    Po wniesieniu pozwu ale przed wydaniem nakazu dłużnik zapłacił cenę.
    Po wydaniu nakazu dłużnik wniósł sprzeciw w części dotyczącej kwoty,
    którą zapłacił. Twierdzi, że żądanie powoda w części dotyczącej tej
    kwoty jest bezzasadne.

    Pytania mam takie:
    1. czy wniesienie tego sprzeciwu miało sens i co z tym zrobi sąd?
    Co prawda w chwili wydawania nakazu zadłużenie (kwota główna)
    było uregulowane, ale w chwili wnoszenia pozwu jeszcze nie było.
    Skoro tak, to pozew był zasadny a dokonana wpłata powinna być chyba
    zaliczona jako częściowe wykonanie nakazu?
    W ogólności: jakie są skutki tego, że sytuacja zmienia się pomiędzy
    wniesieniem pozwu a rozstrzygnięciem?
    2. gdyby sąd uznał racje pozwanego to na prawomocnym nakazie będzie tylko
    kwota odsetek i kosztów?
    3. Została wyznaczona rozprawa a powód został wezwany do uiszczenia
    dodatkowego wpisu. Co zrobić, żeby i ta kwota obciążyła pozwanego?
    4. Ogólnie: co powód powinien w takiej sytuacji zrobić?

  • 2. Data: 2005-09-30 15:37:28
    Temat: Re: Sprzeciw od nakazu zapłaty
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Alek napisał(a):

> [...]
    > zaliczona jako częściowe wykonanie nakazu?
    > W ogólności: jakie są skutki tego, że sytuacja zmienia się pomiędzy

    Sprzeciw był konieczny. Inaczej powstał by tytuł egzekucyjny na całość
    kwoty, mimo iż część została uiszczona.

> [...]
    > dodatkowego wpisu. Co zrobić, żeby i ta kwota obciążyła pozwanego?
    > 4. Ogólnie: co powód powinien w takiej sytuacji zrobić?

    Powód musi cofnąć powództwo w części w której należność została
    uiszczona, może popierać powództwo w całości co do odsetek za zwłokę i
    kosztów postępowania.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-09-30 17:25:50
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    > Powód musi cofnąć powództwo w części w której należność została
    > uiszczona, może popierać powództwo w całości co do odsetek za zwłokę i
    > kosztów postępowania.

    A czy aktualna (mocno obniżona) wartość roszczenia ma wpływ na wysokość
    wpisu? Sąd zażądał sporej dopłaty (z 2% do 8% pierwotnej wartości
    roszczenia) i w fekcie wpis będzie prawie 6 razy wyższy niż aktulane
    roszczenie.

  • 4. Data: 2005-09-30 18:15:13
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" napisał w wiadomości:

    > Sprzeciw był konieczny. Inaczej powstał by tytuł egzekucyjny na
    > całość kwoty, mimo iż część została uiszczona.

    Ja mam inne zdanie. Uważam że jeżeli pozwany rzeczywiście zapłacił, to
    popełnił błąd wnosząc ten sprzeciw. Chyba nie dokońca był świadom
    konsekwencji takiego sprzeciwu. W rezultacie dojdą mu jeszcze
    dodatkowe koszty - pozostała część wpisu (6 % wps). To że tytuł egz.
    byłby na całą sumę nie oznacza automatycznie że powód uzyskałby 2 razy
    te samą kwotę. Wystarczy że dłużnik dopłaciłby brakująca różnice. W
    razie skierowania sprawy do Komornika, należałoby przedstawić
    Komornikowi dowód wpłaty, a ostatecznie wytoczyć powództwo
    przeciwegzekucyjne - ale to już ostateczność.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 5. Data: 2005-09-30 19:13:39
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    treneros napisał(a):

    > W razie skierowania sprawy do Komornika, należałoby przedstawić Komornikowi dowód
    wpłaty, a
    > ostatecznie wytoczyć powództwo przeciwegzekucyjne - ale to już
    > ostateczność.

    Tylko że dowód wpłaty byłby z przed daty powstania tytułu wykonawczego.
    Komornik nie mółby go uznać - przymaniej samodzilnie - chyba że
    wierzyciel by to przyznał. Powództwo przeiwezgelucyjne może być oparte
    tylko na okolicznościach, które powstały po powstaniu tytułu
    wykonawczego, wiec też w plecy.
    Przy twoim rozumowaniu zapłacił byś dwa razy, chyba że wierzyciel byłby
    uczciwy.