    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawa spadkowa po ojcu
    Date: Sat, 17 Nov 2007 11:38:13 -0600

    Anna wrote:

    > Ojciec miał konto w banku i na nim chyba było niewiele gotówki...
    > Wiem, że od tych pieniędzy trzeba zapłacić chyba podatek...

    Chyba podatku chyba nie będzie trzeba zapłacić.
    Ustawa się zmieniłą. Art 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

    Brat ma
    > upoważnienie do tego konta - czy może ten rachunek zlikwidować a
    > pieniądze /wysokość/ zgłosić do US w celu obliczenia i zapłaty podatku ?

    Upoważnienie wygasa z chwilą śmierci, więc w tej chwili upoważnienia już
    nie ma.
    Jeśli bank o śmierci nie wie to zapewe uda mu się te pieniądze wypłacić,
    ale jak się bank wkurzy to może to się skończyć sprawą w sądzie.

    > Czy też jest inna procedura?
    Poczekać na sprawę spadkową i dopiero wówczas wypłacić pieniądze.

    > Druga sprawa...Będzie zapewne sprawa spadkowa po ojcu - chcę się zrzec praw
    > do tego domu na rzecz moich dzieci , bo chciałabym, żeby miały w przyszłości
    > gdzie mieszkać...Moja mała ułamkowa częsć po mamie jest na razie zajeta
    > przez urząd.Chciałabym ustanowić na tę część nieruchomości osobną hipotekę -
    > podobno można?

    można

    > - Czy mogę coś takiego zrobić, mając dług ???

    zrzeczenie się spadku może ci się nie udać, bo wierzyciel może podnieść
    zarzut, że celowo zrzekłeś się spadku aby uniknać posiadania majątku,
    który mógłby pójść na pokrycie długu.
    Lepiej uregulować dług, a potem możesz spokojnie przekazać to co masz
    dzieciom w postaci darowizny
    Po za tym jak masz komornika na głowie to wyzbywanie się majątku grozi
    ci już kodeksem karnym

    > - Czy dzieci moje zapłacą podatek od takiego spadku ? /czy wnuki to "zerowa
    > grupa podatkowa"/

    nie ma już w ogóle podatku od spadków i darowizn w rodzinie.

    > - Czy dzieci mogą mieć zajętą tą hipotekę za "moje problemy z urzędem "???
    > Mam na myśli niespłacone sprawy w US - nieduże, ale zawsze...

    j.w.

    > Jak to prawidłowo załatwić ? - może grupa coś mi podpowie :)
    iść do prawnika lub lepiej doradcy podatkowego.